Internet stanowi od dłuższego czasu przedmiot wielu dyskusji, do której postanowiłem dołożyć swoje trzy grosze. Większość dyskusji związana jest z biznesem. Biznes może być zarówno użytkownikiem Internetu jak i Internet może być narzędziem dla biznesu. Wszystko zależy od tego jak my pojmujemy i traktujemy to medium komunikacyjne.
Celem tego artykułu będzie próba pokazania możliwej drogi od zaistnienia w sieci do poważnego e-Biznesu. Pisząc poważnego nie mam na myśli wielości mierzonej w wydatkach na niego. Artykuł ten nie będzie też opisywał technologii tworzenia ?sklepów internetowych? a tylko cel ich uruchamiania. Przeznaczony jest głównie dla firm planujących dopiero swoją politykę internetową ale nie tylko, gdyż może posłużyć także do oceny własnych dokonań.
Stan obecny
Ocenia się, że z Internetu korzysta 38% podmiotów gospodarczych zatrudniających co najmniej 5 pracowników. Ciekawe jest, że 42,7% wskazało pocztę elektroniczną jako główny powód dołączenia się do Internetu a 22,5% lepszą komunikację z klientami i dostawcami, poprawę obsługi klientów tylko 13%, na potrzebę dostępu do informacji wskazało 17,5% respondentów, sprzedaż przez Internet 12,8% a promocję i reklamę tylko 10,4%. Tylko w 22% firm dostęp do Internetu mają wszyscy pracownicy, w ogromnej większości dostęp do sieci ma tylko około co czwarty pracownik. Wśród firm, użytkowników Internetu tylko 4.3% nie dostrzega korzyści z jego używania. Internet jest także rzadko postrzegany jako skuteczne medium reklamowe (tylko 30,2% tak uważa). Nad reklamą zatrzymam się nieco dłużej gdyż jest ona rodzajem papierka lakmusowego obrazującego stopień zrozumienia i akceptacji przez firmy tego wielkiego rynku informacji.