Rynek Internetowy to także rynek usług dostępowych i urządzeń udostępniających sieć Internet. Rodzaj dostępu dosyć ściśle określa to co możemy skutecznie zaoferować, w jaki sposób czy wręcz w jakiej ilości. Adresaci usług i produktów udostępnianych przez sieć mają do nich dostęp ściśle uzależniony od tego jakim łączem dysponują. Ten artykuł to próba wskazania czynników wpływających na rynek B2C i rynek sprzętu komunikacyjnego i usług dostępowych świadczonych przez ISP.
2000-09-16 Należy pamiętać, że planowany wzrost rynku dzierżawionych aplikacji (ASP) jest bardzo zależny od jakości łączy jakie może uzyskać odbiorca takiej usługi. Prawdę mówiąc sceptycznie podchodzę do huraoptymistycznych prognoz wzrostu sprzedaży tego typu usług, ale o tym innym razem 8-).
Dominująca w danym okresie technologia określa bardzo istotny z punktu widzenia dostawcy parametr: koszt dostępu do sieci. Jest to o tyle ważne, że powiększa on koszt produktu sprzedawanego przez Internet. Polega to na tym, że nawet jeśli płyta z ulubionym utworem kosztuje w sklepie internetowym np. 50zł to koszt jej nabycia powiększa się o koszt połączenia jakie musimy nawiązać z siecią by ją znaleźć i zamówić.
Na podstawie danych i prognoz jakie powstały dla rynku w USA nie da się co prawda prognozować bezwzględnych liczb dla Polski ale można przyjąć, że z dużym prawdopodobieństwem proporcje znajdą potwierdzenie. Przyjrzyjmy się danym na temat proporcji pomiędzy użytkownikami zwykłych, komutowanych linii telefonicznych (Dial-Up) i liniami stałymi (Broadband):
(Należy tu zwrócić uwagę na to, że ISDN traktowany jest Dual-Up gdyż połączenie płatne jest za czas jego trwania, usługa ta w USA nie jest popularna). Widać, że internauci generalnie używają klasycznych modemów asynchronicznych na linie komutowane a więc prawie każdy płaci za czas połączenia z siecią. Użytkownik szerokopasmowy to użytkownik stałego łącza o przepustowości takiej samej lub większej od modemów na linie komutowane (33/56kbps), łącza takie są opłacane np. miesięcznym ryczałtem a kwota nie zależy od czasu połączenia tylko do pasma. Gdyby przyłożyć tę proporcję np. do moich ostatnich ocen chłonności rynku w Polsce to okazuje się, że dla prawie każdego Polaka towar sprzedawany przez Internet w Polsce jest tak na prawdę droższy niż jego katalogowa cena.
Kolejnym ważnym czynnikiem wpływającym na dostępność niektórych oferowanych produktów jest pasmo posiadanego łącza. Modemy kablowe w ogromnej większości używane są do tworzenia łączy stałych o przepustowości 115,2kbps, modemy DSL w to zasadzie 512kbps lub więcej. (Dostępna w Polsce usługa świadczona przez TP_S.A. nazywana SDI pracuje w technologii DSL, oferowane łącze ma jednak przepustowość 128kbps, prawdopodobnie udział procentowy DSL w Polsce będzie większy niż w USA, powodem jest znacznie krótsza historia telekomunikacji internetowej w naszym kraju.). Przepustowość łącza ma duży wpływ na szybkość odbierania stron WWW. Czas oczekiwania na załadowanie skompletowanej strony WWW ma natomisat bardzo duży wpływ na jej skuteczność.
DSL to łącza prawie zawsze o klasę lepsze od modemów kablowych. Użytkownika takiej linii bardzo łatwo jest zainteresować usługami wymagającymi szybkich łączy. Do usług takich zalicza się gównie oferowanie muzyki i obrazu video przez Internet a dla odbiorcy biznesowego oferowanie zdalnego dostępu do aplikacji (ASP).
Jak widać planowanie sprzedaży przez sieć wymaga bardzo dokładnej analizy nie tylko siły nabywczej internautów. Wymaga także nie mniej dokładnej analizy ich technicznych zdolności do skorzystania z oferty. Planowanie sprzedaży przez Internet musi uwzględnić te fundamentalne wręcz czynniki. Bez wiedzy o nich i świadomości ich wpływu na biznes nie da się utworzyć realnego biznesplanu dla takiego projektu jakim jest detaliczna sprzedaż przez Internet czy sprzedaż usług typu ASP.
Dodatek
Poniższe dane to raczej ocena rynku urządzeń dostępowych. Ich sprzedaż jest silnie uzależniona od warunków jakie panują w danym regionie a warunki te kreuje lokalny operator (operatorzy?) telekomunikacyjny. To co zaoferuje i czy w ogóle będzie w stanie zaoferować cokolwiek warunkuje rodzaj użytego urządzenia. Modemy kablowe i DSL wymagają tzw. pary miedzianej (lub dwóch par) czyli łącza stałego galwanicznego (nie może to być łącze współdzielone metodą modulacji). Modemy na typowe łącze komutowane nie mają aż tak dużych wymagań, jednak od jakości linii telefonicznej bardzo zależy jakość uzyskiwanego połączenia (szybkości łącza). Bardzo niski udział klientów biznesowych w rynku użytkowników „par miedzianych” jest spowodowany tym, że ci klienci są w większości odbiorcami mającymi znacznie większe wymagania dlatego w tym przypadku są to głównie łącza takie jak sieci pakietowe, łącza radiowe czy satelitarne albo droższe (szybsze) światłowody.
Notatka: J.Ż. Wrzesień 2000