System Zarządzania Informacją (SZI) jest dość specyficznym elementem infrastruktury IT w firmie. Jego specyfika polega na tym, że jest to po prostu najmniej lub najgorzej zdefiniowana część w każdej firmie. Nie wiadomo czym jest taki system ale wiadomo też czym nie jest. Ale na początek pytanie: kto wie czym się różni wiadomość od informacji? Odpowiedź w dalszej części.

Na temat systemów SZI napisano już dużo, sprzedano także nie mało jednak szczególnie w tym przypadku wiele trudności sprawia nawet ocena jakości zakupionego produktu. A jak wskazać moment  zakończenia jego wdrożenia? W tym artykule postaram się wyjaśnić, że praktycznie każdy system informatyczny to właśnie System Zarządzania Informacją.

Dwie definicje

W tym miejscu przyszła pora na rozróżnienie dwóch bardzo istotnych a często zaniedbywanych i MYLONYCH pojęć. Aby więc co nieco uporządkować treść tego artykułu przypomnę podstawowe dwa pojęcia z teorii informacji:

wiadomość: opis zaistniałego zdarzenia, stanowi stwierdzenie faktu; w postaci zarejestrowanej są to po prostu DANE.

informacja: miara „ładunku” jaki niesie ze sobą wiadomość, ilość informacji jaką niesie dana wiadomość jest odwrotnie proporcjonalna do prawdopodobieństwa zaistnienia zdarzenia opisanego ta wiadomością.

Jako przykład weźmy wiadomości: „Jutro rano będzie wschód słońca”. Jest to zdarzenie, którego prawdopodobieństwo wystąpienia jest bliskie jedności i wiadomość ta nie niesie praktycznie żadnej informacji dla nas (wiemy o tym i bez tej wiadomości). Natomiast wiadomość „Jutro o godzinie czternastej nastąpi całkowite zaćmienie słońca” niesie ogromny ładunek informacji gdyż prawdopodobieństwo tego zdarzenia jest bardzo małe.

Same wiadomości „w pojedynkę” często nie wiele wnoszą ale mogą posiadać dużą ilość informacji w postaci ukrytej. Wiadomość o dokonaniu pojedynczej sprzedaży, np. otrzymanie kopii faktury, nie niesie ze sobą zbyt wielkiej informacji gdyż być może sprzedajemy coś średnio co godzinę. Jednak zebrane i przetworzone dane o sprzedaży z całego miesiąca wraz z danymi o kosztach  tej sprzedaży to już bardzo ważna (czyli dużo) INFORMACJA np. na temat rentowności tej sprzedaży.

Z zasady systemy IT służą do

gromadzenia i przetwarzania informacji oraz  do udostępniania jej w usystematyzowanej postaci. Pamiętać należy, że najpowszechniejszą i zarazem najtrudniejszą rzeczą (rodzajem przetwarzania) jest porządkowanie i systematyzowanie danych. Poniżej uproszczony schemat, który przygotowałem specjalnie na użytek tego artykułu. Jest o moje własna próba zobrazowania tego co się dzieje pod „podszewką” niemalże każdej używanej aplikacji czy systemu.

Systemy Wspomagania Zarządzania (Informacją) ? czyli dokąd zmierzamy (2001-12-01)

Takie pojęcie jak e-commerce, było ?ledwie? rozumiane a tu pojawił się c-commerce, który już w ogóle dla wielu stanowi ?czarną magię?. Co się stanie z systemami ERP, CRM, e-Procurement i SCM? Kolejny rodzący się termin to collaborative e-business. Jest to właśnie to co opisuję w tym artykule. Artykuł pomimo, iż napisałem go prawie 10 lat temu nie stracił na aktualności (nie licząc prezentowanych badań pokazujących stan na 2001 rok).

Pełna treść opracowania do pobrania za opłatą:

Jarosław Żeliński

Jarosław Żeliński: autor, badacz i praktyk analizy systemowej organizacji: Od roku 1991 roku, nieprzerwanie, realizuje projekty z zakresu analiz i projektowania systemów, dla urzędów, firm i organizacji. Od 1998 roku prowadzi samodzielne studia i prace badawcze z obszaru analizy systemowej i modelowania (modele jako przedmiot badań: ORCID). Od 2005 roku, jako nieetatowy wykładowca akademicki, prowadzi wykłady i laboratoria (ontologie i modelowanie systemów informacyjnych, aktualnie w Wyższej Szkole Informatyki Stosowanej i Zarządzania pod auspicjami Polskiej Akademii Nauk w Warszawie.) Oświadczenia: moje badania i publikacje nie mają finansowania z zewnątrz, jako ich autor deklaruję brak konfliktu interesów. Prawa autorskie: Zgodnie z art. 25 ust. 1 pkt. 1) lit. b) ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych zastrzegam, że dalsze rozpowszechnianie artykułów publikowanych w niniejszym serwisie jest zabronione bez indywidualnej zgody autora (patrz Polityki Strony).

Dodaj komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.