…jako metody zarządzania kosztami i podnoszenia jakości a także zmniejszenia TCO.
Rynek usług outsourcingowych w Polsce
Outsourcing to element efektywnego zarządzania. Opracowanie to adresowane jest do firm planujących budowę lub dalszy rozwój własnego systemu informatycznego. Firm, które w sposób skuteczny i nowoczesny zarządzają własnymi zasobami. Firmy oferujące usługi tego typu znajdą tu informacje o preferencjach swoich potencjalnych klientów oraz argumenty jakimi się kierują wybierając dostawcę a także mechanizm dający szansę sukcesu na tym rynku. Raport jest kontynuacją cieszącej się ogromnym zainteresowaniem ubiegłorocznej publikacji.
Pojęcie System Informatyczny to tylko ogólnik i w języku polskim jest dość mylące. Bliższe prawdy jest ang. Information Tehnology czyli technologie informacyjne, inne powszechnie stosowane to EDP czyli Electronic Data Processing (elektroniczne przetwarzanie danych). Dotyczą więc one przetwarzania informacji a nie informatyki. Informatyka jest ściśle związana z samą technologią a nie z tym do czego służy. Pisze o tym tu dlatego, gdyż pojęcia te są często mylone a to z kolei prowadzi do wielu nieporozumień łączne z rolą tejże informatyki w firmach. Czy outsourcing jako sztuka dla sztuki? Nie, outsourcing może być sposobem na efektywniejsze zarządzanie gdyż „Outsourcing powoduje zamianę kosztów stałych na zmienne, a to z kolei przynosi większy przepływ gotówkowy, przedsiębiorstwo bowiem wykonuje te same zadania mniejszym nakładem kapitału” .
Co nazwiemy outsourcingiem
Outsourcing to dość trudne pojęcie gdyż jego interpretacja zależy niemalże od chwili użycia i warunków w jakim zostało to pojęcie użyte. Słowa 'outsourcing’ używa się w różnych sytuacjach, niektóre osoby posługujące się nim usiłują nawet definiować od jakiej kwoty albo od jakiego poziomu usługi można używać tego słowa. Można jednak ukuć prostą definicję: procesy biznesowe w firmie obsługiwane są (są wspierane) za pomocą zasobów w postaci środków trwałych lub zatrudnionych pracowników natomiast o outsourcingu mówimy w każdym przypadku gdy proces został przekazany na zewnątrz w postaci zamówienia na usługę. Można oczywiście dywagować czy outsourcing ma jakieś np. ramy czasowe itp. jednak tak zdefiniowane pojęcie outsourcingu jest łatwe do przyswojenia i bardzo łatwe do użycia w przypadku np. chęci zrobienia listy procesów z podziałem na te, których firma jest właścicielem i na te, które przekazała właśnie w outsourcing (analizę taka bardzo polecam jako pouczające źródło informacji o firmie).[…]
Podsumowanie opracowania
Outsourcing to przede wszystkim metoda zarządzania kosztami i jakością. Należy pamiętać, że umiejętność użycia tego narzędzia polega na zgromadzeniu informacji o firmie umiejętnym jej zastosowaniu. Reorganizacja procesów w firmie to coś czego nie uniknie żadna firma jeśli chce się utrzymać na rynku w dobie recesji. Ceny dóbr wyznacza rynek a zyski wyznaczają koszty wytwarzania tych dóbr. Tak więc firmą to głownie panowanie nad kosztami. Procesy, dane, informacje zawsze będą własnością firmy. Zasoby wspierające procesy zawsze będą dobrem rynkowym, można je będzie kupować lub dzierżawić.
[…] Zanim podejmiemy decyzję o outsourcingu w firmie należy podjąć decyzję o tym czy jego przedmiotem będą wybrane zasoby czy całe procesy biznesowe.
Raport ten nie zawiera ilościowych analiz rynku w rozumieniu listy obecnych na nim firm, gdyż dane takie dostępne są np. w raportach TELEINFO 500 czy COMPUTERWORLD TOP200. Opisuje natomiast korzyści płynące z tego typu usług oraz sytuacje w jakich są one ekonomicznie uzasadnione.
Pobierz kompletne opracowanie: