Obawiam się, ze tym artykułem troszkę namieszam albo jak to mówią włożę kij w mrowisko. Stare porzekadło „Co było pierwsze jajko czy kura” znajdzie tu także swoje odzwierciedlenie.
Ale do rzeczy. Od dłuższego czasu dość dużo się mówi o
VoIP
Z uwagi na to, że temat wywołuje wiele emocji pojawił się także w tym roku na konferencji (2002-03-06): Software Konferencje: Redukcja kosztów IT
Streszczenie
VoIP to technologia przesyłania głosu przez sieć pakietową IP (także Frame Relay czyli VoFR). Mówiąc ludzkim językiem przez Internet (bo to był główny cel). Planowano świetlane perspektywy tym pomysłom i niestety nie sprawdzają się one. Ktoś może powiedzieć, że „jak to nie”!? Ano telefonia tradycyjna nadal jest nie zagrożona. Ruch telefoniczny internetowym kanałem VoIP nie odbił się znacząco na obrotach telekomów pomimo dość znacznych inwestycji w te technologie. Z drugiej strony nie są to inwestycje do których się dopłaca ale w większości są to zastosowania na użytek wewnętrzny firm i są sposobem głównie na ominięcie kosztów połączeń międzymiastowych. Użycie własnego międzymiastowego łącza cyfrowego do rozmów telefonicznych wewnętrznych jest pomysłem dobrym, ale… Ale okazuje się, że VoIP ma jedną dość poważną wadę: jakość dźwięku. Zdanie takie ma prawie każdy kto miał okazję skorzystać z tej technologii. Jakość ta dość znacznie odbiega od tego co można otrzymać z telefonu stacjonarnego. (patrz fragment artykułu z Pulsu Biznesu na temat VoIP z 02 Lipca 2001).
Dlaczego? […]
Wniosek
Czy obniżanie kosztów tą metodą jest takie jest oczywiste? Jakość usługi jaką jest wewnętrzna łączność w firmie jest nie do zaniedbania. Znane są już przypadki nie zaakceptowania technologii VoIP i rezygnacji z tej usługi. Próby rezygnacji z jakości nawet jeśli są źródłem oszczędności nie zawsze są przez te oszczędności uzasadnione (ile firm kupuje Maluchy na użytek swoich pracowników?). Proponuję rozważenie wyboru oferowanych technologii. To, że większość firm oferuje jeszcze tradycyjne rozwiązania VoIP nie znaczy że są one lepsze.
Na czym tak na prawdę polega technologia VoIP?
Czym się różnią routery i nowoczesne centrale IPABX?
Jakie są tak na prawdę koszty sprzętu i koszty łącz telekomunikacyjnych?
Co więc zrobić?
Plik zawiera także referat z konferencji zorganizowanej przez Software Konferencje na temat kosztów IT.
Zamów pełne opracowanie, które zawiera także referat z konferencji zorganizowanej przez Software Konferencje na temat kosztów IT.
Perfidne zakończenie
Tu pozwolę sobie na małą podpowiedź jak sprawdzić dostawcę. Nie wątpię, że firmy informatyczne są doskonałe w tej dziedzinie i potrafią zaoferować np. drogi router CISCO. Ale czy rozumieją technologie rodem z telefonii? Proszę zapytać oferenta (konsultanta) czy wie dlaczego kanał telefoniczny wymaga kanału o przepływności akurat 64kbps a nie np. 56kbps czy 33kbps (dobry modem na linie telefoniczną). Zainteresowanym odpiszę na list.
Notatka: J.Z. Listopad 2002