META Group i Rubin Systems przeprowadziły badanie firm celem oceny popularności outsourcingu w kilku dominujących sektorach rynku IT w ciągu ostatnich czterech lat. Wyniki są ciekawe i dość pouczające. Cztery lata (1999 ? 2002) to dość długi okres i pozwala on już na doszukiwanie się trendów. Jakie one są?
Dane pokazują odsetek danego sektora w ogólnej liczbie firm korzystających z outsourcingu (nie sumuje się do 100%).
? Z usług DataCenter korzysta ok. 17% firm i w ciągu czterech lat zmiany nie przekraczały 3% ze średnią dynamiką wzrostu zbliżoną do zera; tego typu usługi pozostaną raczej niszą rynkową; głównym powodem jest duża różnica pomiędzy poziomem własnych inwestycji w serwerownie a wymaganiami stawianymi takim ośrodkom, własne centra danych są zawsze kompromisem pomiędzy kosztami a ryzykiem awarii, zlecenie usługi na zewnątrz zazwyczaj powoduje znaczny wzrost wymagań (bezpieczeństwo, poziom SLA itp.) dlatego usługi takie są stosunkowo drogie i rzadko są tak na prawdę opłacalne (czytaj tańsze niż własna serwerownia mimo świadomości większej jakości usługi).
? Tworzenie i rozwijanie aplikacji zlecane zewnętrznym firmom deklaruje ponad 20 % firm, od 1999 do 2002 roku liczba ta wzrosła z ok. 22% do 26%; jest to wynik ogólnego trendu zlecania prac programistycznych zewnętrznym wyspecjalizowanym firmom, tego typu projekty mają zawsze określony początek i koniec co powoduje, że zatrudnienie zespołu projektowego i programistów ?na etat? staje się nieopłacalne,
? Help Desk jest outsoursowany coraz rzadziej, wartość ta spadła z 15% firm w roku 1999 do 10% w roku 2002 czyli o 1/3! W tym przypadku widać przereklamowanie korzyści z wynajmowania zewnętrznych firm do obsługi własnych klientów, uważam, że własnego pracownika łatwiej przekonać do ?poczuwania się do interesu firmy? niż nakłonić pracownika zewnętrznej firmy do tego by ?traktował naszego klienta z sercem?,
? Zainteresowanie zlecaniem na zewnątrz zarządzania sieciami zanotowało największy spadek: z ok. 8% do ledwie 2%, tu podobnie jak w przypadku centrów danych usługa jest specyficzna, korzyści z outsourcingu w kategoriach ?zawsze się opłaci? są przereklamowane a powody są podobne: jeśli zewnętrzna firma ma wziąć na siebie odpowiedzialność za jakość cudzej sieci to obłoży się zabezpieczeniami większymi niż zrobiłby to zleceniodawca takiej usługi a to powoduje, że koszty zlecenia takiej usługi są większe niż finansowanie zakupu własnego systemu wspierającego zarządzani siecią,
? Outsourcing opieki nad aplikacjami utrzymuje się na względnie stałym poziomie ok. 17%, są to usługi od dawna znane jako opieka posprzedażna gdyż większość dostawców oprogramowania w tym prawie każda firma dostarczająca duże systemy ERP zastrzega w umowie opiekę nad dostarczona aplikacją,
? Pojedyncze aplikacje są dzierżawiona w ok. 20% przypadków i średnia dynamika bliską zeru, ten rodzaj outsourcingu jest raczej wynikiem kształtu umów licencyjnych, które są często właśnie rodzajem wynajmu (np. systemy operacyjne na dużych maszynach IBM),
? Outsourcing procesów biznesowych notuje największa dynamikę wzrostu z ponad 3% w roku 1999 do 9% w roku 2002, ten rodzaj usług budzi mój niekłamany entuzjazm, moim zdaniem powodem jest zachodząca zmiana w mentalności menedżerów polegająca na procesowym traktowaniu firmy, polega to na tym, że podstawa działalność firmy stanowi główny proces, pozostałe to procesy wspierające, wydzielenie poszczególnych procesów pozwala na ocenę ich rentowności gdzie kolejnym etapem jest porównanie jakim kosztem dany proces jest realizowany i czy nie można tego mniejszym kosztem obsłużyć cudzymi zasobami czyli po portu nie zlecić na zewnątrz, typowym przykładem jest tabor samochodowy coraz częściej zlecany na zewnątrz, w tym przypadku podkreślić należy korzyść z procesowego podejścia: potrzeba firmy to tak na prawdę konieczność dostarczenia towaru do klienta możliwie najmniejszym kosztem, nie jest potrzebą utrzymywanie parku samochodowego, w efekcie wiele firm rezygnuje z własnego transportu i podpisuje umowy z firmami kurierskimi, to tylko jeden przykład ale obrazuje mechanizm.
Wnioski
Outsourcing procesów biznesowych to przede wszystkim outsourcing kompetencji. Osobiście w tym sektorze upatruję największy wzrost gdyż kompetencje to jest to co tak na prawdę jest potrzebne w firmie. Przecież wielu pracowników, szczególnie kadry kierownicze, zatrudniamy dla ich wiedzy i doświadczenia, które jest wykorzystywane do kierowanie wybranym działem czy pionem czyli tak na prawdę konkretnym procesem w firmie. Koszt obsługi danego procesu to koszty utrzymania wszelkich zasobów koniecznych do jego obsługi.
Coraz częściej spotykamy się z modelem płacenia za zużycie a nie za posiadanie. Bardzo często utrzymywanie własnych zasobów do obsługi procesów wymagających specjalnych kompetencji czy też procesów o silnie zmiennym natężeniu jest kosztowniejsze niż zlecenie wykonywania tych czynności na zewnątrz z modelem cenowym ?za zużycie?.
Nie są to oczywiście kategoryczne za i przeciw, są to tylko wyjaśnienia dominującego trendu co nie zmienia faktu, że każdy sektor na rynku ma swoje nisze. Umiejętność ich dostrzeżenia to pierwszy krok, drugi krok to ocena czy dana nisza stanowi na tyle duży rynek by utrzymać firmę czy też kilka firm np. na obszarze Polski.
A jakie sa plany? pokaż wykres (źr. Metricnet) Zmiany na rynku nie są aż tak duże.