Zaostrzona konkurencja i wyścig po najlepszych pracowników są postrzegane jako najistotniejsze potencjalne zagrożenia dla firm technologicznych ? wynika z badania PricewaterhouseCoopers.
Pierwsze badanie z prowadzonej przez PwC serii “Technology Executive Connections” wskazuje, że elastyczne strategie, modele biznesowe i kultury organizacyjne stanowią klucz do zarządzania zmieniającą się dynamiką branży technologicznej.
Menadżerowie firm technologicznych z całego świata twierdzą, że intensywna konkurencja ze strony zarówno istniejących przedsiębiorstw, jak i nowo powstających podmiotów, a także ostra walka o utalentowanych pracowników to najważniejsze wyzwania, jakie stoją przed ich firmami ? wynika z badania przeprowadzonego przez PricewaterhouseCoopers. I choć tempo zmian w branży technologicznej nieco osłabło, menadżerowie mówią, że ich strategie, modele biznesowe i kultura organizacyjna muszą być elastyczne, aby firmy mogły sprostać konkurencji i osiągać zyski.
Menadżerowie ds. technologii uważają również, że konwergencja usług cyfrowych i ekspansja gospodarcza w Chinach, Indiach i Europie będą miały największy wpływ na ich firmy w ciągu najbliższych 10 lat.
Badanie “Gotowość na zmiany w branży technologicznej” to pierwsza część cyklu badań, zatytułowanych “Technology Executive Connections”. Pierwsze badanie obejmowało ankietę wśród 126 menadżerów ds. technologii w 34 krajach. Najważniejsze wyniki ankiety:
- Chcąc skorzystać z zachodzących zmian, firmy technologiczne muszą zarządzać zmieniającymi się zagrożeniami poprzez elastyczne strategie, modele biznesowe i kulturę organizacyjną.
- Zawrotne tempo zmian w branży technologicznej notowane w latach 90. nieco spadło. Więcej menadżerów jest teraz przekonanych, że ich firmy są w stanie nadążać za zmianami, ewoluować w zależności od potrzeb i dobrze prosperować.
- Tworzenie zależności partnerskich i aliansów firm technologicznych jest kluczowym sposobem na uzyskanie dostępu do nowych technologii i koncepcji.
- Koncentracja na potrzebach klientów pozostaje dominującym źródłem zmian w firmach technologicznych.
Wyniki badania PwC pokazują, że konkurencja ze strony dużych firm, wskazywana przez 48% ankietowanych, to najpoważniejsze potencjalne zagrożenie, z jakim muszą się uporać. Na kolejnych miejscach znalazły się takie kwestie jak: pozyskiwanie pracowników oraz zdobywanie wiedzy i doświadczenia (42%), a także pojawianie się nowych konkurentów (31%).
“Branża technologiczna przystosowała się do zmian prawdopodobnie lepiej niż jakakolwiek inna. Jednakże nasza ankieta pokazuje, że menadżerowie wciąż napotykają nowe wyzwania: sterowanie kierunkiem zmian, które stanowią odpowiedź na potrzeby klientów; tworzenie aliansów firm, którym łatwiej poradzić sobie z coraz bardziej złożonymi problemami; a także znajdowanie najlepszych ludzi, którzy są w stanie pomóc firmom w realizacji ich celów” – powiedział Kenny Fraser, globalny lider zespołu ds. optymalizacji wyników w sektorze technologii.
Ankieta pokazuje również, że menadżerowie liczą, iż tempo zmian w branży technologicznej maleje. O ile 82% ankietowanych opisało zmiany z ostatnich 10 lat jako zasadnicze, to zaledwie 71% oczekuje zmian tego samego rodzaju w ciągu następnej dekady. Zapytani o czynniki, które będą miały największy, pozytywny wpływ na firmy technologiczne w ciągu następnych 10 lat, ankietowani wymienili konwergencję usług cyfrowych (75%) i rozwój gospodarczy Europy (64%), Chin (63%) oraz Indii (62%). Co zaskakujące, negatywne zagadnienia i trendy, takie jak globalny terroryzm, wzrastające ceny energii i cyberterroryzm, nie zaprzątają szczególnie uwagi menadżerów ds. technologii.
Wyniki ankiety wskazują również na duże znaczenie branżowych porozumień o partnerstwie i aliansów typu joint venture. Menadżerowie uznali, że takie formy współpracy firm w branży są korzystne, ponieważ partnerzy pomagają sobie nawzajem w identyfikowaniu nowych technologii i potencjalnych klientów. Nie muszą przy tym ponosić np. kosztów integracji, z którymi wiązałyby się fuzje lub przejęcia innych podmiotów, a także kosztów badań i rozwoju w przypadku samodzielnego opracowywania nowych rozwiązań. Co ciekawe, 70% menadżerów jest przekonanych, że mali lub rozpoczynający działalność konkurenci w branży technologicznej mają większe szanse niż duże uznane firmy na stworzenie przełomowego produktu lub modelu biznesowego.
Zapytani o to, które trendy obserwowane w ciągu następnej dekady będą za 100 lat uznane za najistotniejsze, większość menadżerów wybrała: rozwój Internetu, wzrost potęgi Chin i wzmocnienie świadomości klientów wynikającej z dostępu do informacji.
Seria “Technology Executive Connections” została przygotowana we współpracy z Economist Intelligence Unit i została ukończona w maju 2005 r. Niemal połowa firm uczestniczących w badaniu miała roczne obroty powyżej miliarda dolarów. Edycja “Gotowość na zmiany w branży technologicznej” to część pierwsza z sześciu, które zostaną opublikowane w ciągu najbliższych 18 miesięcy. Więcej informacji o badaniu można znaleźć pod adresem www.pwc.com/techconnect .