Uważam, że typo­we szko­le­nia pole­ga­ją­ce na pre­zen­ta­cji i wpa­ja­niu wie­dzy, poda­wa­niu wzo­rów do naśla­do­wa­nia itp. do nicze­go nie pro­wa­dzą i nie­wie­le uczą, o ile w ogó­le cze­go­kol­wiek uczą. Co naj­wy­żej infor­mu­ją a to istot­na róż­ni­ca. Informacje takie mogą być oczy­wi­ście war­to­ścio­we ale te lepiej pozy­ski­wać na kon­fe­ren­cjach i semi­na­riach. Jeżeli ktoś nauczy się tyl­ko naśla­do­wać nauczy­cie­la, zawsze będzie tyl­ko naśla­dow­cą. Jeżeli zro­zu­mie nauczy­cie­la ma szan­se go nawet prześcignąć!

Prowadzę sto­sun­ko­wo dużo szko­leń, mam tak­że refe­ra­ty na kon­fe­ren­cjach. Skąd te szko­le­nia? Okazuje się, że jakość szko­le­nia czy refe­ra­tu to przede wszyst­kim oce­na ich przez słu­cha­czy. Większość firm szko­le­nio­wych ankie­tu­je słu­cha­czy po zakoń­cze­niu szko­le­nia by prze­ko­nać się się o ich jako­ści. Jest tu jed­nak pułap­ka dla zama­wia­ją­cych. Wychwycili to tak­że tre­ne­rzy i ostat­nio zauwa­ży­łem, że nie­któ­re refe­ra­ty na kon­fe­ren­cjach lub szko­le­nia są ukie­run­ko­wa­ne wła­śnie na ankie­tę a nie na wie­dzę uczestników.

Często tre­ner lub pre­le­gent posłu­gu­je się chęt­nie i łatwo akcep­to­wa­ny­mi slo­ga­na­mi w sty­lu: kon­sul­tan­tów nale­ży wyrzu­cać za drzwi jak akwi­zy­to­rów albo Microsoft to zło­dziej ryn­ku IT zabi­ja­ją­cy rodzi­mych pro­gra­mi­stów (to auten­tycz­ne cyta­ty z kon­fe­ren­cji) dzię­ki cze­mu podo­ba się” uczest­ni­kom szko­le­nia lub kon­fe­ren­cji. Czy z tego coś wyni­ka? Pozyskujemy jakąś wie­dzę? A oce­ny takich wystą­pień są czę­sto wyso­kie. Inny spo­sób to pre­zen­to­wa­nie wie­lu, nie raz war­to­ścio­wych, suchych danych i defi­ni­cji. Dane te czę­sto wyma­ga­ją cza­su by je zebrać i mają nie raz duża war­tość słu­cha­czy. Pytanie: czy oni się cze­goś nauczy­li? Dane war­to­ścio­we więc czę­sto oce­na tre­ne­ra wyso­ka jed­nak czę­sto moż­na je kupić na ryn­ku za cenę wie­lo­krot­nie mniej­szą niż war­tość szko­le­nia. A co pozo­sta­je po takim szko­le­niu np. w gło­wach Państwa pra­cow­ni­ków? W Waszych głowach?

Jak temu zapo­biec? Jest to dość trud­ne ale pro­po­nu­je Państwu nastę­pu­ją­ce działania:

  • wyma­gać od tre­ne­ra gwa­ran­cji np. w posta­ci bez­płat­nych kon­sul­ta­cji dla słu­cha­czy przez okre­ślo­ny okres od zakoń­cze­nia szkolenia,
  • prze­pro­wa­dzić dru­gą ankie­tę u słu­cha­czy po wyga­śnię­ciu gwarancji.

Jestem od lat nauczy­cie­lem aka­de­mic­kim, pro­wa­dzę szko­le­nia finan­so­wa­ne przez fun­du­sze euro­pej­skie (EFS), jako czyn­ny kon­sul­tant szko­lę moich klien­tów i ich pra­cow­ni­ków. Moja prak­ty­ka poka­zu­je, że naj­sku­tecz­niej­sze i naj­wy­żej oce­nia­ne przez słu­cha­czy szko­le­nia to uroz­ma­ico­ne wie­dzą prak­tycz­ną wykła­dy nasta­wio­ne na zro­zu­mie­nie. Zrozumienie zja­wisk daje efek­ty dłu­go­ter­mi­no­we oraz pozwa­la na dal­szą samo­dziel­ną kon­ty­nu­acje nauki. Nie będzie jeź­dził na rowe­rze ktoś, kto tyl­ko sły­szy od instruk­to­ra, że ma się pro­sto trzy­mać i moc­no pedałować.

Na szko­le­niu nale­ży zro­zu­mieć, zała­pać” i dalej już moż­na uczyć się same­mu. I chy­ba o to chodzi.


Jarosław Żeliński

Jarosław Żeliński: autor, badacz i praktyk analizy systemowej organizacji: Od roku 1991 roku, nieprzerwanie, realizuje projekty z zakresu analiz i projektowania systemów, dla urzędów, firm i organizacji. Od 1998 roku prowadzi samodzielne studia i prace badawcze z obszaru analizy systemowej i modelowania (modele jako przedmiot badań: ORCID). Od 2005 roku, jako nieetatowy wykładowca akademicki, prowadzi wykłady i laboratoria (ontologie i modelowanie systemów informacyjnych, aktualnie w Wyższej Szkole Informatyki Stosowanej i Zarządzania pod auspicjami Polskiej Akademii Nauk w Warszawie.) Oświadczenia: moje badania i publikacje nie mają finansowania z zewnątrz, jako ich autor deklaruję brak konfliktu interesów. Prawa autorskie: Zgodnie z art. 25 ust. 1 pkt. 1) lit. b) ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych zastrzegam, że dalsze rozpowszechnianie artykułów publikowanych w niniejszym serwisie jest zabronione bez indywidualnej zgody autora (patrz Polityki Strony).

Dodaj komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.