Z outsourcingiem, czyli usługami zewnętrznymi, spotykamy się w wielu dziedzinach działalności gospodarczej. W informatyce ma on duże szanse na rozwój, wynika z właśnie przeprowadzonych analiz DiS.
To, co odróżnia tryb outsourcingu od zwykłej usługi informatycznej B2B świadczonej ad hoc, to długotrwała umowa, na mocy której klient wynajmujący firmę informatyczną ma gwarancje otrzymywania usług o pewnych parametrach, takich jak czas reakcji na awarię, kary umowne czy formy płatności.
Wzrost popularności outsourcingu zawsze wynikał z oceny kosztów. Outsourcing poza tą istotną zaletą, że jest tańszy, ma też trochę wad. Należy do nich niewielka elastyczność, w którą wpisuje się opór przed zmianami. Często bowiem nawet drobne modyfikacje procedur współpracy są powodem długotrwałych negocjacji o zmianę treści umów i związanych z tym kosztów. To co jest wadą outsourcingu może stanowić też jego zaletę: koszt każdej czynności outsourcingu jest daleko łatwiej policzyć, gdy usługa świadczona jest z zewnątrz.
Rynek outsourcingu w Polsce
W ocenach DiS na polskim rynku outsourcingu w latach 2001-2007 zawarto lub odnowiono około tysiąc kontraktów o wartości przekraczającej 100 tys. złotych. Przebadane przez DiS sto największych kontraktów outsourcingu IT miało łączną wartość 2,25 mld zł, co oznacza, że średnia wartość kontraktu wynosiła 22,5 mln zł. Przy tym najmniejszy badany kontrakt miał wartość 1,2 mln zł i zawarto go na rok, a najdłuższy: zawarto na 10 lat.
Najdłuższe dotąd znane kontrakty na outsourcing IT zawarto Polsce w sektorze rozrywki, bankowości oraz w sektorze chemii i kosmetyków. Zatem najbardziej pewni informacyjnej struktury swojego biznesu są operatorzy lottomatów, bankomatów oraz dostawcy pampersów i mydła.
Kierunki rozwoju
Rynek outsourcingu informatycznego rośnie w ostatnich latach znacznie szybciej niż to oceniano w nawet najśmielszych przewidywaniach. Jednak jest to rynek rozwijający się cyklicznie i poza dobrze zidentyfikowanymi szansami rozwoju, warto oszacować też jego ograniczenia.
Szansą i siłą outsourcingu IT jest oszczędność środków zleceniodawców. Ten typ działania pozwala metodami reorganizacji na rynku pracy oraz standaryzacji usług dokonać znacznych oszczędności finansowych. Outsourcing jest atrakcyjnym rozwiązaniem dla dużych podmiotów, gdzie tendencja do kostnienia struktur zarządzania jest trudna do opanowania w inny sposób. Wydaje się, że sektor dużych przedsiębiorstw i instytucji będzie nadal zainteresowany w rozszerzaniu outsourcingu, zarówno w związku z toczącymi się restrukturyzacjami, jak i przez rosnące koszty eksploatacji informatyki.
Górnym ograniczeniem dla wartości rynku outsourcingu jest więc wartość rynku wszelkich usług informatycznych świadczonych dużym i średniej wielkości podmiotom. Ocena tempa wzrostu wartości rynku outsourcingu jest natomiast kompromisem pomiędzy prognozami pojawiania się nowych usług, nigdy w inny sposób nie oferowanych, a oceną poziomu zawłaszczania przez outsourcing usług dotychczas świadczonych w bardziej elementarnych formach. Wedle ocen DiS w 2012 r. wartość krajowego rynku outsourcingu IT będzie ponad dwukrotnie wyższa niż jego wartość w roku 2006.
Charakterystyka 100 największych kontraktów outsourcingu IT zawartych w Polsce w latach 2001-2007:
- najdłuższy czas realizacji: 10 lat
- mediana czasu realizacji: 3 lata
- średnia wartość kontraktu: 22,5 mln zł
- mediana wartości kontraktu: 5,5 mln zł
- najczęściej kontraktowany termin: jeden rok
- największa wartość kontraktu przypadająca na rok: 109,1 mln zł
- najczęściej świadczona usługa: serwis/opieka
- najczęściej zlecająca branża: sektor publiczny
- branża przeznaczająca najwięcej środków na outsourcing: bankowość
- producenci najczęściej outsourcowanych marek: IBM, SAP
Słowo o biurze DiS: firma działa od 1995 r. jako niezależna agencja badawcza. Specjalizuje się w opracowaniach raportów poświęconych zastosowaniom informatyki w różnych dziedzinach gospodarki. W dorobku firmy jest kilkadziesiąt edycji różnych raportów, wśród których znajdują się takie serie jak, Informatyczne Systemy Bankowe (jedenaście edycji), Ogólnopolski Katalog Oprogramowania Komercyjnego (trzy edycje), Rynek Oprogramowania i Usług (dziewięć edycji), Krajowe i zagraniczne systemy ERP (jedenaście edycji) a ponadto rozliczne analizy dotyczące np. informatyzacji w sektorze publicznym, telekomunikacji, energetyce, ubezpieczeniach oraz handlu.
Komentarz J.Ż.
Osobiście nie definiował bym outsourcingu jako obligatoryjnie długoterminowej umowy. Prosty przykład: firmy nie stać na utrzymywanie etatowego specjalisty jednak jego kompetencje są okresowo potrzebne. Jednym ze sposobów jest każdorazowe angażowanie specjalisty na okres gdy jego kompetencje są wymagane. Odróżnił bym outsourcing procesu biznesowego (tu długoterminowa umowa) od outsourcingu w ogóle.
bał bym sie powiedzieć, ze outsourcing jest obligatoryjnie tańszy. Możemy mieć sytuację, że usługa outsourcingu jest droższa od dotychczasowego procesu jednak z outsourcingiem (droższym) możemy zyskać dodatkowa korzyści np. podniesienie jakości, niezawodności, obniżenie ryzyka, inne.