technology[to rozwiązanie] Ma umożliwić firmom pracę zespołową za pośrednictwem narzędzi społecznościowych i uczynić aplikacje biznesowe bardziej przystępnymi. Ponadto ma ona pozwolić przedsiębiorstwom i użytkownikom kontrolować przepływ informacji bez przeładowania danych, wpływając tym samym na wydajność pracy. (źr. decyzje-it.pl)

Zastanawiam się, na ile kopiowanie nadal stanowi wiarę w “sposób na sukces”. Dodanie do systemu ERP “możliwości systemów społecznościowych” cokolwiek gwarantuje, czy nawet czyni prawdopodobnym? Nie sądzę. Facebook’a nie da się skopiować podobnie jak żadnego innego pomysłu (portalu), który zagospodarował jakąś “potrzebę”. Nie będzie kolejnej Naszej Klasy, kolejnego Allegro, kolejnego ….

Jeżeli ktoś w ciągu dnia poświęca czas na kolegę z pracy swojej lub cudzej na np. Facebook’u, to raczej dlatego, że to jeden “rynek miasta” wspólny dla wszystkich. Ciekawostka: wiele firm podjęło próby wdrożenia wewnątrz-firmowego komunikatora. Skutki były z reguły negatywne (nie robiłem badań, z rozmów jednak wiem, że w żadnej znanej mi firmie się to nie udało). Tam, gdzie komunikator jest dopuszczalny jest nim nadal najczęściej GG, Tlen, Skype.  Dlaczego? Moim zdaniem można po protu nadal mieć jeden login i hasło, mieć w jednym oknie kolegę z pracy i klienta… i koleżankę z podstawówki.

Zdaje sobie sprawę z tego, że hasła w rodzaju “taki jak Facebook” są nośne ale “taki jak” nie znaczy “taki sam” czy “tak samo używany”…

“Cenną cechą” systemu ERP jest “moduł społecznościowy”, zastanawiam się jednak po co, skoro one – serwisy społecznościowe- już są w sieci i sprawnie działają. Bezpieczeństwo? Czego? Informacje “jawne” chodzą jak chcą po firmach, te niejawne na pewno nie użyją “web 2.0 i społecznościowych – otwartych – funkcjonalności”.

Zamiast próbować oferować nowego “intranetowego” Facebooka lepiej, moim zdaniem, napisać interfejs do obecnego….

96% specjalistów IT należy do jednej lub wielu grup społecznościowych. Nie można zatem zignorować potrzeby angażowania się, wywierania wpływu i współpracy w nowym, społecznym Internecie.

Ale czy to znaczy, że przesiądą się lub będą używali kolejnego, zamkniętego w jednej formie, lokalnego klona? Nie sądzę.

dane: Enterprise 2.0 – System ERP Epicor z funkcjami portali społecznościowych typu Facebook.

Jarosław Żeliński

Jarosław Żeliński: autor, badacz i praktyk analizy systemowej organizacji: Od roku 1991 roku, nieprzerwanie, realizuje projekty z zakresu analiz i projektowania systemów, dla urzędów, firm i organizacji. Od 1998 roku prowadzi samodzielne studia i prace badawcze z obszaru analizy systemowej i modelowania (modele jako przedmiot badań: ORCID). Od 2005 roku, jako nieetatowy wykładowca akademicki, prowadzi wykłady i laboratoria (ontologie i modelowanie systemów informacyjnych, aktualnie w Wyższej Szkole Informatyki Stosowanej i Zarządzania pod auspicjami Polskiej Akademii Nauk w Warszawie.) Oświadczenia: moje badania i publikacje nie mają finansowania z zewnątrz, jako ich autor deklaruję brak konfliktu interesów. Prawa autorskie: Zgodnie z art. 25 ust. 1 pkt. 1) lit. b) ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych zastrzegam, że dalsze rozpowszechnianie artykułów publikowanych w niniejszym serwisie jest zabronione bez indywidualnej zgody autora (patrz Polityki Strony).

Ten post ma 2 komentarzy

  1. axh

    W firmie w której do niedawna pracowałem wewnętrzny komunikator był wykorzystywany z pozytywnym skutkiem. Zasada była prosta: Blokujemy GG przez co większość pracowników (z wyjątkiem tych, którym zależało tak bardzo, by te blokady obejść) nie traci czasu na rozmowy ze swoimi prywatnymi znajomymi, wewnętrzny komunikator pozwala za to tracić czas na rozmowy ze znajomymi w firmie… znaczy, na swobodną wymianę informacji związanych z pracą 😉

    Ale społecznościowy ERP to faktycznie dziwny pomysł… nie wróżę sukcesu portalowi nasza-praca.pl 😉

    1. Jarek Żeliński

      Jest to niewątpliwie skuteczna metoda wdrożenia ale chyba nie zawsze możliwa. Co zrobić w firmach, w których GG jest używane także do kontaktów z klientami?

Dodaj komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.