PMR logo

W sytu­acji, kie­dy dyna­micz­ne wzro­sty na ryn­ku pod­sta­wo­wych usług tele­ko­mu­ni­ka­cyj­nych nale­żą do prze­szło­ści, coraz więk­sze zna­cze­nie dla ope­ra­to­rów mają usłu­gi doda­ne i mul­ti­me­dial­ne. Operatorzy, aby wyge­ne­ro­wać dodat­ko­we przy­cho­dy i popra­wić wyni­ki, inten­syw­niej wcho­dzą w nowe obsza­ry, w coraz mniej­szym stop­niu zwią­za­ne z ich pod­sta­wo­wą dzia­łal­no­ścią. Obecnie, w kon­tek­ście dużej kon­wer­gen­cji usług tele­ko­mu­ni­ka­cyj­nych, naj­więk­szą aktyw­ność prze­ja­wia­ją ope­ra­to­rzy komór­ko­wi, choć istot­ny­mi gra­cza­mi są tak­że ope­ra­to­rzy tele­fo­nii sta­cjo­nar­nej oraz pod­mio­ty dzia­ła­ją­ce na ryn­ku płat­nej telewizji.

Według naj­now­sze­go rapor­tu opra­co­wa­ne­go przez fir­mę badaw­czą PMR ?Rynek usług doda­nych i mul­ti­me­dial­nych w Polsce 2011. Prognozy roz­wo­ju na lata 2011 – 2015?, rynek usług doda­nych i mul­ti­me­dial­nych w Polsce, obej­mu­ją­cy rynek płat­nej tele­wi­zji, rynek mobil­ne­go inter­ne­tu oraz usług doda­nych w tele­fo­nii komór­ko­wej i sta­cjo­nar­nej, w 2010 r. wzrósł o 17% do pozio­mu 9,6 mld zł. ?Wzrost odno­to­wa­ny w cią­gu minio­nych kil­ku lat uwa­run­ko­wa­ny był głów­nie dyna­mi­ką naj­więk­sze­go seg­men­tu ? płat­nej tele­wi­zji. W przy­szło­ści jed­nak, z racji wyż­szych dyna­mik wzro­sto­wych coraz więk­sze udzia­ły w ryn­ku usług doda­nych i mul­ti­me­dial­nych będą zdo­by­wać inne seg­men­ty, jak np. rynek mobil­ne­go inter­ne­tu?, pod­kre­śla Zoran Vuckovic, ana­li­tyk ryn­ku tele­ko­mu­ni­ka­cyj­ne­go i IT w PMR i jeden z auto­rów raportu.

Polski rynek usług doda­nych cechu­je suk­ce­syw­ny przy­rost bazy użyt­kow­ni­ków, któ­re­mu towa­rzy­szy dwu­cy­fro­wa dyna­mi­ka wzro­stu w uję­ciu war­to­ścio­wym. Wskazuje to nadal na sto­sun­ko­wo niskie nasy­ce­nie tymi usługami.

Segment płat­nej tele­wi­zji sta­no­wi war­to­ścio­wo naj­więk­szą część pol­skie­go ryn­ku usług doda­nych i mul­ti­me­dial­nych. Prognozujemy, iż na koniec 2011 r. dwie trze­cie ryn­ku usług doda­nych i mul­ti­me­dial­nych w Polsce repre­zen­to­wać będzie wła­śnie płat­na tele­wi­zja. W cią­gu kolej­nych lat praw­do­po­dob­na jest ero­zja udzia­łów tego seg­men­tu, przede wszyst­kim z uwa­gi na mniej­szą licz­bę akty­wa­cji net­to. Inaczej sytu­acja wyglą­da w przy­pad­ku dru­gie­go pod wzglę­dem gene­ro­wa­nych przy­cho­dów seg­men­tu ryn­ku usług doda­nych ? mobil­ne­go inter­ne­tu. Dynamiczny, choć niż­szy w porów­na­niu do lat 2006 – 2010, wzrost tego seg­men­tu naszym zda­niem będzie kon­ty­nu­owa­ny tak­że w okre­sie 2011 – 2015. W efek­cie, udział mobil­ne­go inter­ne­tu w całym ryn­ku będzie wzra­stał. Na wszyst­kie pozo­sta­łe usłu­gi doda­ne w tele­fo­nii komór­ko­wej na koniec 2011 r. przy­pad­nie 11% cał­ko­wi­tej war­to­ści ryn­ku usług doda­nych i mul­ti­me­dial­nych w kra­ju. W seg­men­cie tym spo­dzie­wa­my się, że naj­więk­szą część ryn­ku nadal sta­no­wić będą SMS‑y typu pre­mium oraz powią­za­na z nimi tzw. inte­rak­tyw­ność w mediach. Są to wszel­kie­go rodza­ju usłu­gi zwią­za­ne z dostę­pem do płat­nych stron inter­ne­to­wych, arty­ku­łów, fil­mów czy też innych usług o pod­wyż­szo­nej war­to­ści (w przy­pad­ku płat­no­ści SMS-em). W kate­go­rii inte­rak­tyw­no­ści znaj­du­ją się nato­miast kon­kur­sy, lote­rie, son­dy, gło­sow­nia, ple­bi­scy­ty, a tak­że cza­ty ero­tycz­ne, ezo­te­rycz­ne i inne. Obejmuje ona swo­im zasię­giem zarów­no tele­wi­zję, jak i radio, pra­sę i internet.

Niniejsza infor­ma­cja pra­so­wa zosta­ła przy­go­to­wa­na na pod­sta­wie danych zawar­tych w naj­now­szym rapor­cie fir­my PMR pt. ?Rynek usług doda­nych i mul­ti­me­dial­nych w Polsce 2011. Prognozy roz­wo­ju na lata 2011 – 2015?.

Więcej infor­ma­cji na temat raportu:

Dział Marketingu:

tel. /48/ 12 618 90 00

e‑mail: marketing@pmrcorporate.com

O fir­mie PMR

PMR jest fir­mą badaw­czą, spe­cja­li­zu­ją­cą się w dostar­cza­niu wyso­kiej jako­ści infor­ma­cji ryn­ko­wych oraz usług fir­mom zain­te­re­so­wa­nym kra­ja­mi Europy Środkowo-Wschodniej i inny­mi ryn­ka­mi wscho­dzą­cy­mi. Do głów­nych obsza­rów dzia­łal­no­ści PMR nale­ży wyda­wa­nie publi­ka­cji biz­ne­so­wych (PMR Publications), świad­cze­nie usług kon­sul­tin­go­wych (PMR Consulting) i bada­nia ryn­ku (PMR Research). Obecna na ryn­ku od 1995 roku, ofe­ru­ją­ca naj­wyż­sze mię­dzy­na­ro­do­we stan­dar­dy jako­ści pro­duk­tów i usług oraz posia­da­ją­ca jed­ne z naj­czę­ściej odwie­dza­nych por­ta­li infor­ma­cyj­nych, PMR jest jed­ną z naj­więk­szych firm w swo­jej bran­ży w Europie Środkowo-Wschodniej.

PMR

ul. Dekerta 24, 30 – 703 Kraków, Polska

tel. /48/ 12 618 90 00, fax /48/ 12 618 90 08

www​.pmr​cor​po​ra​te​.com

Jarosław Żeliński

Jarosław Żeliński: autor, badacz i praktyk analizy systemowej organizacji: Od roku 1991 roku, nieprzerwanie, realizuje projekty z zakresu analiz i projektowania systemów, dla urzędów, firm i organizacji. Od 1998 roku prowadzi samodzielne studia i prace badawcze z obszaru analizy systemowej i modelowania (modele jako przedmiot badań: ORCID). Od 2005 roku, jako nieetatowy wykładowca akademicki, prowadzi wykłady i laboratoria (ontologie i modelowanie systemów informacyjnych, aktualnie w Wyższej Szkole Informatyki Stosowanej i Zarządzania pod auspicjami Polskiej Akademii Nauk w Warszawie.) Oświadczenia: moje badania i publikacje nie mają finansowania z zewnątrz, jako ich autor deklaruję brak konfliktu interesów. Prawa autorskie: Zgodnie z art. 25 ust. 1 pkt. 1) lit. b) ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych zastrzegam, że dalsze rozpowszechnianie artykułów publikowanych w niniejszym serwisie jest zabronione bez indywidualnej zgody autora (patrz Polityki Strony).

Dodaj komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.