Bardzo często spotykam się z pytaniami: A po co Pan chce analizować całą firmę, skoro my tylko chcemy zwiększyć sprzedaż? Wbrew pozorom to bardzo trudno odpowiedzieć na pytanie inaczej niż: Bo Państwa dział sprzedaży jest częścią Państwa firmy a nie osobną firmą.

Podstawowym błędem postępowania decydentów w bardzo wielu firmach jest praca typu “Państwo w Państwie”.  Kadry zarządcze często nie odróżniają wymiany informacji od współpracy, nie widzą różnicy pomiędzy “daj mi to” od “zrób to da mnie”.  Nic nie unosi się w próżni, pracownicy funkcjonują w swoich działach, działy w firmie a firma na rynku wśród konkurencji. To wszystko ma na siebie wpływ. Jeżeli jeszcze wewnątrz firmy panuje nie raz jakieś zrozumienie tego wpływu, tak bardzo często nikt nie zajmuje się tym jak firma wpływa na swoje otoczenie rynkowe i odwrotnie.

Polecam lekturę tej książki.

The Systems Thinking Strategy addresses this issue by providing a holistic approach that incorporates multiple domains into the strategy discussion. By incorporating systems thinking (e.g., Peter Senge’s The Fifth Discipline) into the strategic planning process, we are able to understand how our Capabilities, our Customers, and the Competitive Environment are all interacting and impacting our business success. It then provides an approach to making sense of those disparate data points so that we can make the right decisions to drive business success. (Źródło: Amazon.com: Systems Thinking Strategy: The New Way to Understand Your Business and Drive Performance (9781475957693): Jimmy Brown PhD: Books)

Autor pokazuje jak podejść do zbadania firmy w sposób dający całościowe zrozumienie tego jak funkcjonuje i dlaczego jest tak jak jest. Planowanie strategiczne, zrozumienie tego czym są możliwości, procesy, wpływu klientów i konkurencji, to wszystko są określone informacje, które warto zebrać, uporządkować, zrozumieć i podejmować decyzje o znacznie mniejszym ryzyku. Systemowe myślenie o firmie to spojrzenie na nią całościowo jak na zespół współpracujących elementów.

Książka stanowi rodzaj lekkiego w czytaniu przeglądu, doskonała np. do podróży 🙂

Systems Thinking Strategy: The New Way to Understand Your Business and Drive Performance
November 26, 2012
Jimmy Brown PhD (Author)

 

 

Jarosław Żeliński

Jarosław Żeliński: autor, badacz i praktyk analizy systemowej organizacji: Od roku 1991 roku, nieprzerwanie, realizuje projekty z zakresu analiz i projektowania systemów, dla urzędów, firm i organizacji. Od 1998 roku prowadzi samodzielne studia i prace badawcze z obszaru analizy systemowej i modelowania (modele jako przedmiot badań: ORCID). Od 2005 roku, jako nieetatowy wykładowca akademicki, prowadzi wykłady i laboratoria (ontologie i modelowanie systemów informacyjnych, aktualnie w Wyższej Szkole Informatyki Stosowanej i Zarządzania pod auspicjami Polskiej Akademii Nauk w Warszawie.) Oświadczenia: moje badania i publikacje nie mają finansowania z zewnątrz, jako ich autor deklaruję brak konfliktu interesów. Prawa autorskie: Zgodnie z art. 25 ust. 1 pkt. 1) lit. b) ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych zastrzegam, że dalsze rozpowszechnianie artykułów publikowanych w niniejszym serwisie jest zabronione bez indywidualnej zgody autora (patrz Polityki Strony).