Bardzo czę­sto spo­ty­kam się z pyta­nia­mi: A po co Pan chce ana­li­zo­wać całą fir­mę, sko­ro my tyl­ko chce­my zwięk­szyć sprze­daż? Wbrew pozo­rom to bar­dzo trud­no odpo­wie­dzieć na pyta­nie ina­czej niż: Bo Państwa dział sprze­da­ży jest czę­ścią Państwa fir­my a nie osob­ną firmą.

Podstawowym błę­dem postę­po­wa­nia decy­den­tów w bar­dzo wie­lu fir­mach jest pra­ca typu Państwo w Państwie”. Kadry zarząd­cze czę­sto nie odróż­nia­ją wymia­ny infor­ma­cji od współ­pra­cy, nie widzą róż­ni­cy pomię­dzy daj mi to” od zrób to da mnie”. Nic nie uno­si się w próż­ni, pra­cow­ni­cy funk­cjo­nu­ją w swo­ich dzia­łach, dzia­ły w fir­mie a fir­ma na ryn­ku wśród kon­ku­ren­cji. To wszyst­ko ma na sie­bie wpływ. Jeżeli jesz­cze wewnątrz fir­my panu­je nie raz jakieś zro­zu­mie­nie tego wpły­wu, tak bar­dzo czę­sto nikt nie zaj­mu­je się tym jak fir­ma wpły­wa na swo­je oto­cze­nie ryn­ko­we i odwrotnie.

Polecam lek­tu­rę tej książki.

The Systems Thinking Strategy addres­ses this issue by pro­vi­ding a holi­stic appro­ach that incor­po­ra­tes mul­ti­ple doma­ins into the stra­te­gy discus­sion. By incor­po­ra­ting sys­tems thin­king (e.g., Peter Senge’s The Fifth Discipline) into the stra­te­gic plan­ning pro­cess, we are able to under­stand how our Capabilities, our Customers, and the Competitive Environment are all inte­rac­ting and impac­ting our busi­ness suc­cess. It then pro­vi­des an appro­ach to making sen­se of tho­se dispa­ra­te data points so that we can make the right deci­sions to dri­ve busi­ness suc­cess. (Źródło: Amazon​.com: Systems Thinking Strategy: The New Way to Understand Your Business and Drive Performance (9781475957693): Jimmy Brown PhD: Books)

Autor poka­zu­je jak podejść do zba­da­nia fir­my w spo­sób dają­cy cało­ścio­we zro­zu­mie­nie tego jak funk­cjo­nu­je i dla­cze­go jest tak jak jest. Planowanie stra­te­gicz­ne, zro­zu­mie­nie tego czym są moż­li­wo­ści, pro­ce­sy, wpły­wu klien­tów i kon­ku­ren­cji, to wszyst­ko są okre­ślo­ne infor­ma­cje, któ­re war­to zebrać, upo­rząd­ko­wać, zro­zu­mieć i podej­mo­wać decy­zje o znacz­nie mniej­szym ryzy­ku. Systemowe myśle­nie o fir­mie to spoj­rze­nie na nią cało­ścio­wo jak na zespół współ­pra­cu­ją­cych elementów.

Książka sta­no­wi rodzaj lek­kie­go w czy­ta­niu prze­glą­du, dosko­na­ła np. do podróży 🙂

Systems Thinking Strategy: The New Way to Understand Your Business and Drive Performance
November 26, 2012
Jimmy Brown PhD (Author)

Jarosław Żeliński

Jarosław Żeliński: autor, badacz i praktyk analizy systemowej organizacji: Od roku 1991 roku, nieprzerwanie, realizuje projekty z zakresu analiz i projektowania systemów, dla urzędów, firm i organizacji. Od 1998 roku prowadzi samodzielne studia i prace badawcze z obszaru analizy systemowej i modelowania (modele jako przedmiot badań: ORCID). Od 2005 roku, jako nieetatowy wykładowca akademicki, prowadzi wykłady i laboratoria (ontologie i modelowanie systemów informacyjnych, aktualnie w Wyższej Szkole Informatyki Stosowanej i Zarządzania pod auspicjami Polskiej Akademii Nauk w Warszawie.) Oświadczenia: moje badania i publikacje nie mają finansowania z zewnątrz, jako ich autor deklaruję brak konfliktu interesów. Prawa autorskie: Zgodnie z art. 25 ust. 1 pkt. 1) lit. b) ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych zastrzegam, że dalsze rozpowszechnianie artykułów publikowanych w niniejszym serwisie jest zabronione bez indywidualnej zgody autora (patrz Polityki Strony).

Dodaj komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.