19 Grudnia opublikowano nową wersję pakietu Visual Paradigm: 14.0, w stosunku do poprzednie (13.2) wiele ulepszeń i kilka nowych “zabawek”. Nie będę opisywał wszystkich (szczegóły na stronie producenta, link na końcu artykułu). 

Na początek ważna uwaga i wyjaśnienie: korzystanie z narzędzi CASE z równoległym tworzeniem dokumentów “na boku”, z użyciem pakietów biurowych jest kompletnie pozbawionym sensu podejściem: tracimy 3/4 wartości tych narzędzi, jaką jest generowanie ad-hoc wysokiej jakości, spójnej, kompletnej i niesprzecznej dokumentacji. Modele tworzymy z kilku powodów: zapisujemy wyniki analizy, projektujemy rozwiązania, testujemy je, ale przede wszystkim przekazujemy tę wiedzę, czyli tworzymy dokumenty opisujące efekty naszej pracy. Główną pracą jaką wykonuje analityk jest analiza i projektowanie. Jeżeli więc tworzenie dokumentów zajmuje mu więcej niż umowne 20%, staje się po prostu nieefektywny czyli bardzo kosztowny. Często spotykam się z sytuacją gdy tak na prawdę 90% czasu analizy zajmuje spotykanie się i mozolne tworzenie dokumentów, 10% to faktyczna analityczna i twórcza praca. To mega marnotrawstwo (lub  kompletny brak szacunku dla zamawiającego). Dlatego generowanie wysokiej jakości merytorycznej dokumentacji (a nie tylko ślicznie sformatowanej) jest kluczowym elementem dobrego pakietu CASE (poza oczywiście zestawem notacji i ich zgodnością ze standardami). Tu tylko wspomnę, że od wielu lat nie używam edytorów tekstów do tworzenia produktów swojej pracy (w tym obszarze). 

Co nowego w Visual Paradigm 14.0

Wsparcie dla języka polskiego

Przede wszystkim milowy krok czyli moduł korekty polskiej ortografii. Pisanie bez literówek podobno jest niemożliwe, jestem tego chodzącym przykładem i myślę,  że nie ja jeden. Mozolne korekty językowe dokumentów zjadają zasoby w projekcie nie wnosząc absolutnie nic do jego merytorycznej strony. Doskonale jednak rozumiem moich klientów, dlatego czekałem na ten dzień jak na zbawienie :). 

Planowanie

W zasadzie w projekcie powstają dwa rodzaje dokumentów: zarządcze i analityczno-projektowe. Pierwsze pokazują zakres rzeczowy podejmowanych prac drugie to produkty tych prac. Jednak takie elementy jak etapy prac, kamienie milowe itp. są integralną częścią całego projektu. Dopiero logiczne ich skojarzenie z produktami (modele) dale panowanie nad całością. Analityk nie powinien być kierownikiem projektu, jednak powinie umieć zadeklarować, czyli pokazać (znowu: udokumentować) swoją pracę w czasie z podziałem na jej etapy. Proste diagramy jak te poniżej, można wykonać w dowolnym narzędziu, jednak wartość ma dopiero to, że taki diagram, jako element całej struktury projektu zawierającego modele, dający możliwość skojarzenia poszczególnych etapów prac z grupami modeli, pozwala ad-hoc wygenerować spójną aktualną dokumentację całego projektu. Podlega wersjonowaniu wraz całym projektem. Poniżej trzy rodzaje diagramów przeznaczone dla różnych osób na różnych etapach planowania. 

Zarządzanie dokumentacją

Jeżeli projekt ma być skutecznie zarządzany musimy mieć uporządkowane repozytorium dokumentów. Nawet niezbyt złożony projekt to dziesiątki dokumentów źródłowych, projektowych (zarządczych) i tych będących produktami projektu. Do tej pory VP oferował (tylko ;)) możliwość integracji dedykowanego folderu repozytorium projektu wraz z plikami, z diagramami i elementami modeli na nich. Teraz dodano możliwość stworzenia zwizualizowanej wersji, pozwalającej na opisanych taksonomii dokumentów.  Dokumenty umieszczamy w tej strukturze po prostu przeciągając je myszą z widoku folderu na diagram modelujący zawartość tego repozytorium w znacznie przystępniejszej formie. Taki diagram oczywiście umieszczamy w dokumentacji projektowej dla klienta informując go w ten sposób o strukturze naszego (współdzielonego) archiwum.

Komunikacja Biznesowa

Mimo tego, że formalizacja jest podstawą analiz, nie raz w toku komunikowania się potrzebne są nieformalne poglądowe diagramy, zwane popularnie “infografiką”. To te momenty gdzie w dokumentacji projektu jedyną potrzebą jest zilustrowanie treści. Przydają się wtedy możliwości jakie dają programy do tworzenia prezentacji: żadnych ograniczeń formalnych na schemacie blokowym z możliwością użycia dowolnej dostępnej grafiki. Wtedy przydaje się “diagram pojęć biznesowych” czyli po prostu “free form” ;).

Na zakończenie

Pełna lista elementów nowych i rozszerzonych jest dostępna na stronie producenta Visual-Paradigm

Sfera poszerzonych analiz biznesowych to narzędzie pod rynkową nazwą ArchiMetric. Jest to pakiet CASE Visual-Paradigm poszerzony o możliwość prowadzenia i dokumentowania szeroko zakrojonych analiz biznesowych. Wśród nowinek jest tu kompletny system modeli wspierających architekturę korporacyjną, w tym TOGAF i notację ArchiMAte 3.0, także wiele unowocześnień i ułatwień.

Visual-Paradigm plasuje się obecnie na dwóch rynkach analityki biznesowej (i projektowania oczywiście): rynku inżynierii oprogramowania oraz na rynku szeroko pojętych analiz systemowych organizacji. Firma bazuje przede wszystkim na osiągnięciach OMG (Object Management Group). Stworzyła potężne narzędzie analityczne, które pozwala także na bardzo zaawansowaną pracę grupową (serwer TeamWork/VPository). Całość pozwala doskonale wręcz zarządzać nie tylko samymi modelami ale także, tworzoną na ich podstawie dokumentacją. Całość wspiera prace projektanta w sposób zdejmujący z niego wszelką żmudną pracę związaną z tworzeniem, wersjonowanie i udostępnianiem dokumentacji czyli produktów pracy. 

 

 

 

Jarosław Żeliński

Jarosław Żeliński: autor, badacz i praktyk analizy systemowej organizacji: Od roku 1991 roku, nieprzerwanie, realizuje projekty z zakresu analiz i projektowania systemów, dla urzędów, firm i organizacji. Od 1998 roku prowadzi samodzielne studia i prace badawcze z obszaru analizy systemowej i modelowania (modele jako przedmiot badań: ORCID). Od 2005 roku, jako nieetatowy wykładowca akademicki, prowadzi wykłady i laboratoria (ontologie i modelowanie systemów informacyjnych, aktualnie w Wyższej Szkole Informatyki Stosowanej i Zarządzania pod auspicjami Polskiej Akademii Nauk w Warszawie.) Oświadczenia: moje badania i publikacje nie mają finansowania z zewnątrz, jako ich autor deklaruję brak konfliktu interesów. Prawa autorskie: Zgodnie z art. 25 ust. 1 pkt. 1) lit. b) ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych zastrzegam, że dalsze rozpowszechnianie artykułów publikowanych w niniejszym serwisie jest zabronione bez indywidualnej zgody autora (patrz Polityki Strony).

Ten post ma 4 komentarzy

  1. Hania

    Model Documentation Cabinet – fajna sprawa – przyda się widok wszystkich dokumentów, ich źródeł i stanu.

    1. Jaroslaw Zelinski

      Prawdę mówiąc dało tylko trzeba była adaptować jeden z diagramów… teraz jest bardzo dobre, dedykowane narzędzie.

  2. Jurand

    TOGAF 3.0 – zapewne chodziło o ArchMate 3.0, niejako idący w parze z TOGAF 9 🙂

    1. Jaroslaw Zelinski

      Faktycznie, poprawiłem .. Dziękuję za zwrócenie uwagi na błąd 😉

Możliwość dodawania komentarzy nie jest dostępna.