Niedawno ukazały się Wskazówki dla Zamawiających… (streszczenie i dokument do pobrania poniżej).

Rada Zamówień Publicznych, doceniając wagę analizy potrzeb i wymagań, o której mowa w art. 83 ustawy z dnia 11 września 2019 r. (Dz.U. z  2019 r. poz. 2019 ze zm.),  dla przygotowania i przeprowadzenia procesu zakupowego udzielenia zamówień klasycznych o wartościach równych i przekraczających progi unijne zgodnie z celami nowej ustawy, jakimi są w szczególności podniesienie efektywności oraz konkurencyjności udzielanych zamówień, a także otwarcie na nowe propozycje rynkowe, przygotowała wskazówki interpretacyjne nowego przepisu, mając nadzieję, iż okażą się one przydatne do jej dokonania. […] Materiał został opracowany w uzgodnieniu z Prezesem Urzędu Zamówień Publicznych przez Panią Ewę Wiktorowską, Pana dra hab. Pawła Nowickiego oraz Pana Jana Stylińskiego i przyjęty uchwałą przez Radę Zamówień Publicznych.

Jak piszą autorzy w Streszczeniu:

Celem dokonania analizy potrzeb i wymagań, o której stanowi art. 83 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U. 2019 r. poz. 2019 ze zm.), dalej jako ?Pzp?, jest przygotowanie zamawiającego publicznego do racjonalnego i efektywnego ekonomicznie wydatkowania środków publicznych.

Moim zdaniem jest to ważny materiał, bo teraz żaden urząd nie może powiedzieć, ze „nie wiedział, że tak można i że tak sie zaleca”. Autorzy zwracają uwagę, że:

zobowiązanie zamawiających do dokonywania analizy potrzeb i wymagań ma służyć realizacji jednego z głównych celów projektu, tj. zwiększeniu efektywności systemu zamówień publicznych.

Istotna jest podana definicja:

Jak wskazuje Komisja Europejska w opracowaniu ?Wytyczne dla osób odpowiedzialnych za udzielanie zamówień publicznych dotyczących unikania najczęstszych błędów popełnianych w projektach finansowanych z europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych?, potrzeba nie jest produktem lub usługą, którą zamawiający chce uzyskać.

Potrzebę stanowi natomiast funkcja, której brakuje do osiągnięcia celu lub wykonania działania.

Nie było tu moją ambicją powielanie tego co napisali już eksperci UZP. Celem tego wpisu jest zainteresowanie Państwa, szczególnie tych których Ustawa dotyczy bezpośrednio, zaleceniami które – dla ułatwienia – przytaczam poniżej. Uważam, że warto je znać i propagować.

Źródło: Wskazówki dla zamawiających publicznych do opracowania analizy potrzeb i wymagań – Urząd Zamówień Publicznych

Jarosław Żeliński

Jarosław Żeliński: autor, badacz i praktyk analizy systemowej organizacji: Od roku 1991 roku, nieprzerwanie, realizuje projekty z zakresu analiz i projektowania systemów, dla urzędów, firm i organizacji. Od 1998 roku prowadzi samodzielne studia i prace badawcze z obszaru analizy systemowej i modelowania (modele jako przedmiot badań: ORCID). Od 2005 roku, jako nieetatowy wykładowca akademicki, prowadzi wykłady i laboratoria (ontologie i modelowanie systemów informacyjnych, aktualnie w Wyższej Szkole Informatyki Stosowanej i Zarządzania pod auspicjami Polskiej Akademii Nauk w Warszawie.) Oświadczenia: moje badania i publikacje nie mają finansowania z zewnątrz, jako ich autor deklaruję brak konfliktu interesów. Prawa autorskie: Zgodnie z art. 25 ust. 1 pkt. 1) lit. b) ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych zastrzegam, że dalsze rozpowszechnianie artykułów publikowanych w niniejszym serwisie jest zabronione bez indywidualnej zgody autora (patrz Polityki Strony).

Ten post ma jeden komentarz

Dodaj komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.