Temat wypływa okresowo na grupach dyskusyjnych, w tym przypadku był to portal GoldenLine.pl. Najczęściej jak pada pytanie, lub ktoś założy wątek z takim pytaniem, autor jest zasypywany ofertami, nie raz zupełnie bez sensu. Pytający najczęściej opisuje co robi w firmie ale bardzo rzadko podaje więcej informacji np. wielkość firmy (z reguły kilka lub kilkanaście osób) i branżę. Taki opis tonie w ofertach a to co potrzebne by wybrać oprogramowanie, w szczególności CRM, się tam nie pojawia.
Pomyślałem, że opisze swoje przemyślenia po wielu doświadczeniach z mniejszymi firmami. Tak więc kilka słów ode mnie o kryteriach wyboru oprogramowania gotowego w mniejszych firmach, szczególnie CRM (bo rzadko jest tam inne):
– im mniejsza firma tym większy odsetek dokumentów i zdarzeń to sprawy powiązane z finansami i z klientami (bo stosunkowo mało jest innych spraw a każdy zajmuje się klientem od A do Z, nawet windykacją),
– szczególnie w firmach eksperckich ważne jest uniezaleznienie się od własnego notebooka i własnego biura więc aplikacje dostępne przez internet i z telefonu tym bardziej nabierają znaczenia,
– im mniejsza firma tym bardziej prawdopodobne, że nie ma tam żadnego “dyżurnego” informatyka dlatego wsparcie dostawcy programu staje się kluczowe,
– aplikacje internetowe działają 24 godz. na dobe bez naszej pomocy w sieci, z reguły mają wbudowany moduł automatycznie wysyłający monity do klientów, nieocenione są szczególnie przypominajki “małej windykacji” ;),
– koniecznie eksport danych do popularnych w biurach rachunkowych systemów księgowych, gdyż większośc małych firm z nich korzysta.
Daje powyższe pod rozwagę: procesy biznesowe w małych firmach są, ale są to głównie procesy ad-hoc bazujące na danych i bardzo dużych kompetencjach pracowników, które są tu znacznie ważniejsze…systemy CRM zbyt “wymyślne” ograniczają pracę w małych firmach, dlatego wdrażanie “CRM” tu raczej polega na zaprojektowaniu dobrego modelu danych a nie dziesiątek funkcjonalności, te ostatnie są konsekwencją tego jakie dane i jak “trzymamy”. Jeżeli są dane to “czynność” na nich wykonamy, jak nie ma pewnych danych to żadne bogate menu nie pomoże.
Dodam także, że dobry system działający on-line 24×7 czyli permanentnie, niezależnie od tego czy mój komputer jest czy nie jest włączony (to ogromna zaleta aplikacji w sieci), śledzi każde poczynanie każdego pracownika. W małych firmach ograniczanie uprawnień (poza niezbędnymi) prowadzi do pomijania systemu CRM bo po protu nie pomaga a przeszkadza. Dobry system nie ogranicza prawie niczego ale za to zapisuje wszystko. Tak wiec ja jako “szef” nie zabraniam niczego ale wiem o wszystkim i to jest najlepsza metoda utrzymania porządku. Po drugie bazy danych są poza komputerem pracownika i nie da się (jest to znacznie trudniejsze a nie raz nie możliwe, poza tym pozostaje po tym ślad w logach i można pracownika zaskarżyć) nic wynieść (szczególnie bazy klientów).
Dyskusja: szukam CRMa – forum na grupie CRM – strona 5 – GoldenLine.pl.