?Wszystko powinno być tak proste jak jest to możliwe, ale nie prostsze.?
(Albert Einstein)
Stosunkowo niedawno (piałem o tym już) Roger Burlton (Chairman, Board of Advisors, BPTrends) opublikował na stronie Business Process Trends Manifest Procesu Biznesowego. Podejrzewam, że to efekt lekkiej” konkurencji z [[Business Rules Group]] i Ronaldem G. Rossem 😉 ale dobrze bo taka konkurencja jest twórcza a ich (głównie Ronald G. Ross BRGroup oraz Paul Harmon z BPTrends) obecne ich polemiki na stronach LinkedIn są bardzo pouczające i myślę, że obie strony na tym zyskują, że nie wspomną o pozostałych uczestnikach tych dyskusji. Osobiście doceniam dorobek zarówno Ronalda Rossa jak i Rogera Burltona czy Paula Harmona (ten drugi częściej się udziela na LinkedIn). Burlton tak wyjaśnia potrzebę jego – tego manifestu – powstania:
Istnieje wiele niejasności dotyczących koncepcji Procesu Biznesowego i jego terminologii.
Brakuje aktualnych standardów dotyczących fundamentalnych pojęć odnośnie Procesu Biznesowego.
Zastosowania koncepcji związanych z Procesem Biznesowym stały się zbyt złożone, co uniemożliwia ich łatwe zrozumienie i stosowanie w praktyce.
Błędy popełniane we wdrożeniach strategii Procesu Biznesowego, architektury procesów, jak również w analizie i projektowaniu Procesu Biznesowego, są rezultatem niezrozumieniapojęć i praktyk dotyczących Procesu Biznesowego.
Istnieje potrzeba profesjonalnego, używanego w sposób zdyscyplinowany, zintegrowanego i powtarzalnego zestawu praktycznych sposobów postępowania dotyczących Procesu Biznesowego.
Istnieje potrzeba, aby Procesy Biznesowe były zarządzane jako aktywa organizacji, które mogą być powszechnie rozumiane, współdzielone i wielokrotnie wykorzystywane.
Bez solidnej, opartej na fundamentalnych zasadach podstawy semantycznej nie może istnieć użyteczny zasób wiedzy o Procesie Biznesowym.
(źr. BPYtends.com, ? Prawa autorskie BPTrends, LLC. – Opracował Roger Burlton. Niniejszym udziela się zgody na nieograniczone powielanie i rozpowszechnianie tego dokumentu pod następującymi warunkami: (a) Umieszczenia w widocznym miejscu praw autorskich i niniejszej noty prawnej. (b) Zaznaczenia, że zawartość dokumentu jest własnością intelektualną BPTrends, LLC. (c) Żadna z części niniejszego dokumentu, łącznie z tytułem, treścią, prawami autorskimi i niniejszą notą prawną nie może zostać zmieniona, skrócona bądź poszerzona w jakikolwiek sposób. Komercyjne wykorzystanie tego dokumentu, w całości lub częściowo, jest ściśle zabronione.)
Polecam cały dokument, do pobrania tu: BPManifesto_PL_A4.
Od siebie dodam, że moje prace związane z modelowaniem organizacji prowadzą do wniosku, że nie możliwe jest opisanie organizacji w jednym tylko paradygmacie, np. procesowym. W 2012 roku pisałem:
Cieszy mnie ten Manifest także dlatego, że moje dążenie do prostoty i formalizacji w postaci pragmatyki jaką stosuję w swojej metodyce, są zgodne z tym Manifestem. (Źródło: Business Process Manifesto | Jarosław Żeliński IT-Consulting).
Skłaniam się ku tezie, że organizacja, jak każdy system otwarty, to kilka różnych aspektów jej działania: struktura, dynamika, mechanizm działania czyli reguły. Obecne spory pomiędzy R.Rossem i środowiskiem [[Busieness Ruless Group]] a P.Harmonem i Business Process Associates przypominają mi dawne spory pomiędzy trzema twórcami obecne notacji UML (pierwotnie każdy opracował swoją grupę modeli/diagramów diagramów z określonej perspektywy, oryg. ang. [[The Three Amigos, a nickname given to James Rumbaugh, Grady Booch and Ivar Jacobson, developers of Unified Modeling Language (UML)]]).
Wydaje mi się, że obecny stan notacji UML pozwala modelować wszelkie obiektowo zorientowane aspekty organizacji stanowiące niejako mechanizm jej działania, to model obiektowy systemy (w sumie nie ma znaczenia czy będzie on odwzorowywany w aplikacji pod postacią Model Dziedziny czy nie). BPMN to notacja stricte biznesowa, służy do modelowania abstrakcji jaką jest łańcuch wartości dodanej wewnątrz niej. Te modele są bardzo istotne dla zrozumienia “co i po co się dzieje”. Nad tym wszystkim jest motywacja czyli sformalizowane pryncypia: model motywacji biznesowej, są to te elementy które na najwyższym poziomie opisują organizację jako podmiot na rynku (nie zapominajmy, że urzędy także uczestniczą w rynku bo mają na niego wpływ lub wręcz kształtują jako regulator).