PMR logo

W cią­gu ostat­nich kil­ku lat rynek tele­fo­nii inter­ne­to­wej w Polsce rośnie. Nie jest to jed­nak wzrost jed­no­staj­ny. W rekor­do­wo sła­bym dla dostaw­ców tele­fo­nii VoIP 2009 r. dyna­mi­ka ryn­ku była zale­d­wie jed­no­cy­fro­wa. Ubiegły rok przy­niósł zmia­nę tren­du i bar­dziej zde­cy­do­wa­ny przy­rost zarów­no bazy użyt­kow­ni­ków, jak i przy­cho­dów operatorów.

Według naj­now­sze­go rapor­tu opra­co­wa­ne­go przez fir­mę badaw­czą PMR ?Rynek VoIP w Polsce 2010. Prognozy roz­wo­ju na lata 2011 – 2015? rynek tele­fo­nii inter­ne­to­wej w Polsce w 2010 r. wzrósł o 27% do pozio­mu 658 mln zł. Obecnie rynek roz­wi­ja się dzię­ki zwięk­szo­ne­mu popy­to­wi gospo­darstw domo­wych na usłu­gi pakie­to­we, ale nie bez zna­cze­nia jest też wzrost popu­lar­no­ści hosto­wa­nych roz­wią­zań VoIP w seg­men­cie MŚP.

W cią­gu ostat­nich czte­rech lat pol­ski rynek VoIP cecho­wa­ło zmien­ne tem­po wzro­stu. W 2007 r., kie­dy baza klien­tów była niska, a ope­ra­to­rzy dopie­ro star­to­wa­li z bar­dziej aktyw­ną pro­mo­cją roz­wią­zań VoIP, licz­ba nowych użyt­kow­ni­ków rosła w szyb­kim tem­pie. Rok póź­niej, po okre­sie wzro­stu spo­wo­do­wa­nym efek­tem niskiej bazy, dyna­mi­ka ryn­ku zano­to­wa­ła spa­dek do pozio­mu 23%. W 2009 r., rynek wyha­mo­wał pra­wie do zera, notu­jąc wzrost na pozio­mie zale­d­wie 5%. ?Stało się to wbrew ocze­ki­wa­niom ope­ra­to­rów prze­ko­na­nych, że kry­zys przy­nie­sie zwięk­szo­ne zain­te­re­so­wa­nie tele­fo­nią inter­ne­to­wą z racji niż­szych kosz­tów. W seg­men­cie klien­tów indy­wi­du­al­nych widocz­ny był rekor­do­wo niski przy­rost licz­by nowych abo­nen­tów. Podobna sytu­acja mia­ła miej­sce w seg­men­cie biz­ne­so­wym. Spadek dyna­mi­ki był jed­nak mniej­szy, głów­nie dzię­ki bar­dziej inten­syw­nej migra­cji seg­men­tu MŚP w kie­run­ku VoIP‑u.? przy­zna­je Zoran Vuckovic, ana­li­tyk ryn­ku tele­ko­mu­ni­ka­cyj­ne­go i IT w PMR i autor raportu.

Rok 2010 przy­niósł odwró­ce­nie tren­du i bar­dziej pozy­tyw­ne nastro­je w bran­ży. Ponownie bar­dziej wyraź­nie wzro­sła baza użyt­kow­ni­ków tele­fo­nii IP na ryn­ku maso­wym. Szczególnie ope­ra­to­rzy sie­ci kablo­wych zano­to­wa­li jeden z naj­więk­szych przy­ro­stów licz­by nowych abo­nen­tów od cza­sów poja­wie­nia się VoIP‑u w ofer­cie. Zadecydowały spa­da­ją­ce ceny połą­czeń, coraz wyż­sza licz­ba dar­mo­wych minut do wyko­rzy­sta­nia w abo­na­men­cie oraz moż­li­wość zaku­pu usłu­gi tele­fo­nii inter­ne­to­wej w pakie­cie z inny­mi usłu­ga­mi (m.in. inter­net, tele­wi­zja). Również ope­ra­to­rzy tele­fo­nii sta­cjo­nar­nej, po okre­sie sta­gna­cji w 2009 r., zano­to­wa­li wzrost licz­by abo­nen­tów. Warto pod­kre­ślić, że wyni­ki wspo­mi­na­nych dwóch grup dostaw­ców (sie­ci kablo­we i sta­cjo­nar­ne) kształ­tu­ją rynek VoIP ? wspól­nie obsłu­gu­ją one dwie trze­cie użyt­kow­ni­ków i gene­ru­ją oko­ło trzech czwar­tych war­to­ści całe­go ryn­ku VoIP. Pozostałe gru­py pod­mio­tów obec­ne na pol­skim ryn­ku VoIP to: wir­tu­al­ni ope­ra­to­rzy VoIP, lokal­ni dostaw­cy inter­ne­tu, komu­ni­ka­to­ry gło­so­we oraz kar­ty zdrap­ki i nume­ry dostępowe.

Na wzrost dyna­mi­ki w seg­men­cie biz­ne­so­wym w 2010 r. wpły­nął przede wszyst­kim rosną­cy dru­gi rok z rzę­du popyt na roz­wią­za­nia VoIP ze stro­ny MŚP. Migracja w kie­run­ku VoIP odby­wa­ła się głów­nie poprzez roz­wią­za­nia hosto­wa­ne, nie wyma­ga­ją­ce wyso­kich nakła­dów inwe­sty­cyj­nych. W tym seg­men­cie spo­wol­nie­nie gospo­dar­cze zadzia­ła­ło jak kata­li­za­tor, wska­zu­jąc przed­się­bior­stwom na zna­cze­nie tele­fo­nii VoIP w pro­ce­sie cię­cia kosz­tów. Pozytywnie na rynek biz­ne­so­wy w 2010 r. oddzia­ły­wał tak­że bar­dziej inten­syw­ny roz­wój seg­men­tu dużych firm. To wła­śnie ten sek­tor w naj­wyż­szym stop­niu ogra­ni­czył inwe­sty­cje w VoIP rok wcze­śniej, z uwa­gi na ogól­ną ten­den­cję do obni­ża­nia kosz­tów. Nawet w przy­pad­ku tele­fo­nii VoIP mia­ły miej­sce rene­go­cja­cje dotych­cza­so­wych umów z ope­ra­to­ra­mi. Nie bez zna­cze­nia było też stop­nio­we nasy­ca­nie się ryn­ku oraz spa­dek licz­by nowych inwe­sty­cji w VoIP z powo­du wyż­szych cen sprzętu.

W ostat­nich czte­rech latach tele­fo­nia VoIP na dobre zado­mo­wi­ła się na pol­skim ryn­ku. Pomimo obser­wo­wa­ne­go w 2010 r. wzro­stu i umiar­ko­wa­nie pozy­tyw­nych pro­gnoz na naj­bliż­sze kil­ka lat, wpły­wy uzy­ski­wa­ne przez dostaw­ców na ryn­ku VoIP nie są w sta­nie zrów­no­wa­żyć widocz­nej w ostat­nich latach wyraź­nej ero­zji przy­cho­dów i odpły­wu ruchu z tele­fo­nii sta­cjo­nar­nej. Konsekwencją jest zmia­na cha­rak­te­ru i zna­cze­nia tele­fo­nii inter­ne­to­wej. Jej głów­na rola w seg­men­cie klien­tów indy­wi­du­al­nych coraz bar­dziej spro­wa­dza się do utrzy­ma­nia klien­ta i spo­wol­nie­nia pro­ce­su migra­cji w kie­run­ku tele­fo­nii komór­ko­wej. Z kolei dla ope­ra­to­rów, dla któ­rych tele­fo­nia sta­cjo­nar­na nie sta­no­wi głów­ne­go obsza­ru dzia­łal­no­ści, VoIP peł­ni funk­cję dodat­ko­wej usłu­gi, któ­rą moż­na klien­tom zaofe­ro­wać w ramach więk­sze­go pakie­tu jako tań­szy, a co za tym idzie bar­dziej kon­ku­ren­cyj­ny ekwi­wa­lent tra­dy­cyj­nej tele­fo­nii sta­cjo­nar­nej. W seg­men­cie biz­ne­so­wym pozy­cja tele­fo­nii sta­cjo­nar­nej i tele­fo­nii IP jest sil­niej­sza. Jednak i w tym przy­pad­ku VoIP coraz czę­ściej jest ele­men­tem więk­szej cało­ści, poprzez inte­gra­cję z całym sys­te­mem tele­in­for­ma­tycz­ny­mi w fir­mie, bądź też słu­ży jako narzę­dzie dostę­pu do sze­re­gu usług dodanych.

Niniejsza infor­ma­cja pra­so­wa zosta­ła przy­go­to­wa­na na pod­sta­wie danych zawar­tych w naj­now­szym rapor­cie fir­my PMR pt. ?Rynek VoIP w Polsce 2010. Prognozy roz­wo­ju na lata 2011 – 2015?.

Więcej infor­ma­cji na temat raportu:

Dział Marketingu:
tel. /48/ 12 618 90 00
e‑mail: marketing@pmrcorporate.com

O fir­mie PMR

PMR jest fir­mą badaw­czą, spe­cja­li­zu­ją­cą się w dostar­cza­niu wyso­kiej jako­ści infor­ma­cji ryn­ko­wych oraz usług fir­mom zain­te­re­so­wa­nym kra­ja­mi Europy Środkowo-Wschodniej i inny­mi ryn­ka­mi wscho­dzą­cy­mi. Do głów­nych obsza­rów dzia­łal­no­ści PMR nale­ży wyda­wa­nie publi­ka­cji biz­ne­so­wych (PMR Publications), świad­cze­nie usług kon­sul­tin­go­wych (PMR Consulting) i bada­nia ryn­ku (PMR Research). Obecna na ryn­ku od 1995 roku, ofe­ru­ją­ca naj­wyż­sze mię­dzy­na­ro­do­we stan­dar­dy jako­ści pro­duk­tów i usług oraz posia­da­ją­ca jed­ne z naj­czę­ściej odwie­dza­nych por­ta­li infor­ma­cyj­nych, PMR jest jed­ną z naj­więk­szych firm w swo­jej bran­ży w Europie Środkowo-Wschodniej.

PMR

ul. Dekerta 24, 30 – 703 Kraków, Polska
tel. /48/ 12 618 90 00, fax /48/ 12 618 90 08
www​.pmr​cor​po​ra​te​.com

Jarosław Żeliński

Jarosław Żeliński: autor, badacz i praktyk analizy systemowej organizacji: Od roku 1991 roku, nieprzerwanie, realizuje projekty z zakresu analiz i projektowania systemów, dla urzędów, firm i organizacji. Od 1998 roku prowadzi samodzielne studia i prace badawcze z obszaru analizy systemowej i modelowania (modele jako przedmiot badań: ORCID). Od 2005 roku, jako nieetatowy wykładowca akademicki, prowadzi wykłady i laboratoria (ontologie i modelowanie systemów informacyjnych, aktualnie w Wyższej Szkole Informatyki Stosowanej i Zarządzania pod auspicjami Polskiej Akademii Nauk w Warszawie.) Oświadczenia: moje badania i publikacje nie mają finansowania z zewnątrz, jako ich autor deklaruję brak konfliktu interesów. Prawa autorskie: Zgodnie z art. 25 ust. 1 pkt. 1) lit. b) ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych zastrzegam, że dalsze rozpowszechnianie artykułów publikowanych w niniejszym serwisie jest zabronione bez indywidualnej zgody autora (patrz Polityki Strony).

Dodaj komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.