Proszę się dokładnie zapoznać z poniższą treścią, ten dokument opisuje standardowy sposób komunikacji w każdym moim projekcie. W tekście tym opisuję dlaczego pracuję na dokumentach. Z uwagi na to, że rolą członków zespołu Zamawiającego jest aktywny udział w analizie i projektowaniu, opisuję tu także podstawowe typy i cele tworzenia schematów blokowych. Rolą Zleceniodawcy tu jako recenzenta w toku projektu, jest potwierdzenie prawdziwości treści każdego rozdziału i schematu blokowego lub zgłoszenie do nich uwag. Wystarczającą umiejętnością jest tu czytanie schematów wg. prostej legendy symboli.
Czym są analiza i modelowanie?
Słownik języka polskiego definiuje analizę jako: rozpatrywanie jakiegoś problemu, zjawiska z różnych stron w celu jego zrozumienia lub wyjaśnienia; też: wyjaśnienie lub opis, będące wynikiem takiego rozpatrywania, także metoda badawcza polegająca na wyodrębnieniu z danej całości jej elementów i badaniu każdego z osobna (https://sjp.pwn.pl/szukaj/analiza.html). Wynikiem analiz są wyjaśnienia i opisy. Z uwagi na zwięzłość, preferowane są opisy w postaci schematów blokowych (modele), podobnie w przypadku projektowania (np. przyszłego rozwiązania, stanu docelowego).
Metody dokumentowania wyników analiz, także specyfikowania wymagań na oprogramowanie, oparte na samodzielnym spisywaniu swoich doświadczeń, charakteryzują się powstawaniem niekompletnych i niespójnych opracowań, bardzo często zawierających wiele szczegółów, nieistotnych w takich analizach .
Celem analiz biznesowych organizacji, przedsiębiorstw itp. jest zrozumienie mechanizmu ich działania i tego jak powstają ich produkty oraz ich sformalizowane modelowanie. Nie jest ich celem detaliczne opisywanie pracy ludzi i maszyn. Dlatego od wielu lat praktyka i badania pokazują, że wysoką jakość analiz – procesów biznesowych szczególnie – zapewniają metody oparte na tworzeniu modeli w oparciu o udokumentowane fakty .
Dlatego, podobnie jak wielu analityków na świecie, zrezygnowałem z wywiadów i cyklicznych grupowych warsztatów w lokalizacji klienta, na rzecz pracy opartej na przekazanych mi materiałach (dokumentach) a także (patrz: niska efektywność spotkań i ich ogromne koszty).
Na podstawie dokumentów źródłowych powstają modele procesów biznesowych i modele struktur dokumentów operacyjnych/formularzy. Jeżeli jakiś ciąg wydarzeń wykazuje luki na tych modelach, wtedy wiedza na ich temat jest uzupełniania w toku krótkiej rozmowy z osobami odpowiedzialnymi za określony obszar. Taka praca odbywa się obecnie całkowicie zdalnie (wymiana dokumentów, rozmowy, telekonferencje).
W efekcie łączna pracochłonność (szczególnie po stronie kadr zamawiającego) i koszt projektu analitycznego, są nawet o 70% niższe, w porównaniu z cyklicznymi spotkaniami i używaniem oprogramowania biurowego (email, edytor tekstu, arkusz kalkulacyjny) do komunikacji i wymiany treści! (przeczytaj też: Dlaczego nie używam poczty elektronicznej do przekazywania materiałów).
Poniżej schemat pokazujący zakres informacji potrzebnych do wykonania Analizy Biznesowej i wyspecyfikowania Wymagań na oprogramowanie:

Narzędzia i metody komunikacji w projekcie
Podstawowym celem komunikacji jest dostarczanie mi materiałów źródłowych i recenzowanie (uwagi do treści) powstającej lub aktualizowanej dokumentacji analityczno-projektowej: jest nią Analiza Biznesowa i Opis Techniczny Rozwiązania (dalej Specyfikacja). Dostawcą materiałów źródłowych jest zawsze zespół organizacji analizowanej (tu Recenzent).

Powyższa pętla to nie raz tylko kilka godzin. Analiza całej firmy to zestaw kilkunastu, rzadziej kilkudziesięciu takich pętli. Dokumentacja zarządzana jest w toku całego projektu jako tak zwana „Żyjąca dokumentacja” .
W trakcie projektu nie używam pakietów biurowych, nie tworzę arkuszy kalkulacyjnych ani dokumentów w edytorach tekstów. Produktem „do czytania” (i do ewentualnego druku) jest dokument PDF stanowiący pełną specyfikację z diagramami i opisującym je tekstem. Jako produkt pracy przekazuję także edytowalny plik źródłowy (Visual-Paradigm oraz w uniwersalnym formacie XMI) zawierający wszystkie opisy, opracowane modele i struktury.
Jeżeli Zamawiający organizuje spotkania i warsztaty są one rozliczane jako dodatkowe zlecenia!

Do zdalnej pracy wykorzystuję, i udostępniam klientom, jedno z najlepszych narzędzi wspierających takie projekty na rynku: oprogramowanie PostMania firmy Visual-Paradigm, z którego korzystają największe koncerny na świecie (lista i referencje wybranych użytkowników pakietu Visual-Paradigm, bezpieczeństwo wykorzystywanego repozytorium VP). Visual-Paradigm to narzędzie CASE (ang. Computer Aided System Engineering, komputerowe wspomaganie inżynierii systemów). Stosuję go w całym procesie analizy i modelowania, oraz w toku tworzenia dokumentacji projektowej i zarządzania nią.
Wszystkie przesłane mi dokumenty są na serwerze chronione (kodowane), ich kopie zapasowe są wykonywane w trybie dobowym. Powstające treści są wersjonowane, wprowadzane zmiany są śledzone i dokumentowane. Każda nowa treść lub jej zmiana (zwana korektą – revision) jest odnotowywana, oznaczona w czasie i numerowana.
Zapoznaj się z opisem: Visual Paradigm PostMania – Przewodnik Recenzenta.
Co jest produktem?
Na etapie trwania prac analityczno-projektowych operujemy draftem opracowania. Zamawiający i recenzenci mają dostęp „tylko do odczytu”. Po przekazaniu dokumentacji Zamawiającemu (prawa majątkowe wraz z prawem do tworzenia utworów zależnych), może on tworzyć jej kolejne wersje (przekazują prawa do tworzenia utworów zależnych) lub prace te realizuje autor dokumentacji w ramach zleconego mu nadzoru autorskiego i nadzoru merytorycznego nad pracami dostawców systemów.
Przykładowe produkty mojej pracy na stronie: Analiza Biznesowa i Opis Techniczny Oprogramowania.
Analiza biznesowa
Na tym etapie powstają: opisy biznesowych celów projektu, model struktury organizacyjnej, modele procesów biznesowych, opisy dokumentów biznesowych, biznesowy słownik pojęć.
Biznesowy cel projektu
Zalecanym uzupełnieniem jest określenie biznesowego celu projektu na tle misji i wizji organizacji (patrz: Audyt spójności wizji i misji organizacji z jej działaniami):
- misja: (jak sobie wyobrażamy nasz przyszły rynek),
- wizja: (nasz wkład w osiągnięcie powyższego stanu rzeczy),
- cel biznesowy organizacji: (planowana pozycja na rynku, fuzja, inne),
- kluczowy problem: (co jest głównym powodem inicjacji projektu).

Struktura organizacyjna
Podstawą zrozumienia działania organizacji jest jej struktura organizacyjna. Jest ona także podstawą określania ról i kompetencji na modelach procesów biznesowych. Dokumentowana jest poniższą metodą:

Powyższy schemat to sformalizowana struktura organizacyjna zobrazowana jako „drzewo zależności przełożony-podwładny” (lub komórka nadrzędna podrzędna).
Przepływ pracy czyli procesy biznesowe
Definicja procesu biznesowego brzmi:
zdefiniowany zestaw działań biznesowych, które reprezentują kroki wymagane do osiągnięcia celu biznesowego, obejmuje przepływ i wykorzystanie informacji oraz zasobów.
Notacja BPMN, Glossary
Dlatego model procesów to diagram obrazujący łańcuch aktywności i ich celów (dokumenty jako informacje). Zasoby są reprezentowane przez role wykonawców. Detale aktywności, jeżeli są wymagane, dokumentowane są osobno jako procedury (patrz opis: Proces a procedura)

Na powyższym schemacie pokazano proces biznesowy: aktywności oraz ich dane wejściowe i wyjściowe. Wszelkie dodatkowe detale niosą dokumenty (symbole z zagiętymi rogami na diagramie powyżej), reguły biznesowe (spisywane w postaci zestawienia w treści opracowania lub na schematach np. powyżej: Budżetowanie. BR002).
Dokument i jego treść
Struktury dokumentów niosą najwięcej detalicznych informacji o przetwarzanych danych i związkach miedzy nimi, są dokumentowane jako ich uproszczone szablony, np. jak ten poniżej:
![Diagram: DOC Karta Wypożyczenia Każdy formularz ekranowy i wydruk muszą być udokumentowane w sposób pozwalający na zapewnienie spełnienia wszystkich wymagań biznesowych zamawiającego. Wszystkie atrybuty dokumentów muszą być zdefiniowane w Biznesowy słownik pojęć [SBVR] a logika biznesowa w Reguły Biznesowe [SBVR]. Struktura poszczególnych atrybutów jest definiowana jak typy strukturalne (patrz: Biblioteka DTO i typy).](https://it-consulting.pl//wp-content/uploads/2020/05/diagram-doc-karta-wypozyczenia-kazdy-formularz-e.png)
Struktury te uzupełniamy regułami ich poprawności (reguły biznesowe), definicje pól i obszarów to element biznesowego słownika pojęć (zawiera między innymi nazwy wszystkich kluczowych elementów na diagramach opisujacych dokumenty i formularze).
Biznesowy słownik pojęć – ontologia
Podstawą zrozumiałości i jednoznaczności dokumentacji jest jednolity, spójny i kompletny słownik pojęć dla całego projektu (generalnie dotyczy całej organizacji). Celem jest zapewnienie jednoznaczności treści nie tylko dokumentacji projektowej ale też wszystkich elementów na modelach procesów, dokumentach (formularzach) i ekranach systemu jakim jest oprogramowanie. Co do zasady słownik ma postać alfabetycznej listy, jednak kluczowe pojęcia dziedzinowe, dodatkowo weryfikujemy z pomocą tak zwanego modelu pojęciowego (diagram klas UML, lub model faktów SBVR, ). Jest to schemat blokowy, na którym umieszczamy wybrane pojęcia i łączymy je związkiem generalizacji lub określonym faktem (predykat). W ten sposób sprawdzamy, czy pojęcia te tworzą parami poprawne i prawdziwe zdania w języku naturalnym danej dziedziny wiedzy. Np. poniżej:

Powyższe czytamy:
- kopia dokumentu i oryginał dokumentu to rodzaj (typ) dokumentu
- faktura jest typem dokumentu
- system kancelaryjny zapewnia poprawny obieg dokumentów
- dokument jest przyporządkowany do sprawy
UWAGA! Ten diagram to nie jest proces biznesowy! To model ontologiczny stosowany do modelowania i weryfikacji słownictwa dziedzinowego, podobny jak te budowane w systemach sztucznej inteligencji.
Wymagania na oprogramowanie
Wymaganiem na oprogramowanie jest treść opisu jego działania: Opis Techniczny Oprogramowania (patrz: proces ICONIX). Poniżej jego kluczowe opisano elementy. Jednak gorąco odradzam tu samodzielne spisywanie „co i jak system ma coś robić” albo, co gorsza, samodzielne tworzenie niesformalizowanych schematów blokowych i opisów procesów czy systemów IT, gdyż przynosi to więcej szkody niż pożytku: samodzielne opracowywanie tych schematów prostymi programami biurowymi, przez nieprzygotowane do tego i niedoświadczone osoby, jest pracochłonne a uzyskane efekty i tak zawsze wymagają analizy i formalizacji przez analityka .
Usługi systemu czyli Co system ma robić
Każde oprogramowanie (aplikacja) można opisać skończoną listą usług jakie to oprogramowanie świadczy elementom swojego otoczenia (użytkownik i inne aplikacje). Jeżeli to oprogramowanie jest dopiero planowane do zakupu, to lista taka jest zbiorem wymagań wobec tego nowego oprogramowania. Na tym etapie nie ma znaczenia to czy będzie to oprogramowanie standardowe czy dedykowane.
Do zbudowania takiej listy można użyć burzy mózgów, jednak z powodów opisanych na początku, znacznie efektywniejszą metodą jest analiza biznesowa i wskazanie na modelach procesów aktywności, które chcemy wesprzeć oprogramowaniem (transformacja modelu procesów na model wymaganych usług aplikacji). W efekcie powstaje prosty diagram (diagram przypadków użycia UML), stanowiący zobrazowanie usług aplikacji jakich oczekujemy od nowego oprogramowania:

Kolejny etap to zebranie listy potrzeb przyszłych użytkowników. Są to wyrażone językiem biznesowym (naturalnym) oczekiwania wobec tych usług.
Potrzeby Zamawiającego czyli wymagania biznesowe
Kluczowe pojęcie na tym etapie to
potrzeba: funkcja, której brakuje (jest oczekiwana) do osiągnięcia celu lub wykonania działania
Wymagania biznesowe (także capability requirement) to zestawienie potrzeb wyrażonych jako «potrzeby interesariuszy». Zestawienie to należy dostarczyć w postaci tabeli:
Źródło wymagania | Potrzeba (oczekiwana zdolność systemu) | Obecny problem |
Dyrektor Logistyki | Zarzadzanie dostawami niezależnie dla każdego zamówienia | Brak możliwości nadzoru bieżącego stanu częściowej realizacji zamówień |
Dyrektor Handlowy | Dokumentowanie sprzedaży promocyjnej | Ręczne wstawanie do faktur cen innych niż katalogowe |
Prezes | Bieżące śledzenie wartości przychodów | Brak wiedzy o bieżącej wartości sprzedaży w określonym okresie |
Mechanizm działania systemu
Każda usługa aplikacji cechuje się określonym mechanizmem jej realizacji. Standardowo przypisuje się jej określony dokument z modelu procesów. Na etapie dokumentowania usług aplikacji mogą sie pojawić inne, uzupełniające schematy blokowe:

Poszczególne dokumenty mogą mieć stany i statusy, modelowane jak poniżej:

Architektura systemu
Na etapie opisu wymagań nie wiadomo, które usług aplikacji zrealizuje wybrane oprogramowanie (np. ERP). Aplikacje dedykowane wymagają opisania architektury HLD i LLD. Z uwagi na specyfikę każdej organizacji wymagane jest także zaprojektowanie integracji systemów. Jednak adresatem tych dokumentów są inżynierowie dostawców, nie są one recenzowane przez Zamawiającego.
Spotkania
W ramach realizowanej usługi odbywają się spotkania statusowe (ustalenia planowanych działań w projekcie). Wszelkie dodatkowe warsztaty inicjowane przez Zamawiającego stanowią dodatkowe płatne spotkania.
Spotkania są realizowane jako video- i tele- konferencje. Standardowo wysyłam link do spotkania on-line. Jeżeli macie Państwo w swojej firmie wdrożony swój własny system wideokonferencyjny, może być on używany w projekcie. Jedynym ograniczeniem jest brak konieczności instalowania dedykowanego oprogramowania na moim komputerze.
Etap realizacji po wyborze dostawcy
Po wyborze Wykonawcy, na podstawie dokumentu Analiza Biznesowa i Opis Techniczny Systemu (Analiza), Wykonawca opracowuje dokument Koncepcja Wdrożenia, który zawiera opis sposobu spełnienia wymagań opisanych w Analizie (pierwotnie stanowi ona załącznik do Zapytania Ofertowego). Dotyczy to każdego Wykonawcy z osobna: modele integracji są w Analizie.

Wszelkie wątpliwości dotyczące treści Analizy (brakujące detale, niejednoznaczności itp.) Wykonawca wyjaśnia zadając pytania do treści Analizy (pytania przekazuje autorowi Analizy lub Zamawiającemu). Po wypracowaniu odpowiedzi po stronie Zamawiającego Analiza jest aktualizowana i przekazywana wykonawcy jako odpowiedź na zadane pytania. Co do zasady Analiza jest jedynym dokumentem źródłowym dla Wykonawcy.
Koncepcja Wdrożenia, stanowi szczegółowy opis tego co wykona i dostarczy Wykonawca. W toku realizacji jeżeli Wykonawca pyta o kolejne potrzebne mu detale, w odpowiedzi dostaje uszczegółowioną Analizę. Na tej podstawie aktualizuje Koncepcję Wdrożenia o kolejne detale realizowanej implementacji (wdrożenia). W takim cyklu postępują kolejne prace wdrożeniowe.
W ten sposób, w dniu zakończenia projektu dokument Analiza stanowi dokument opisujący firmę Zamawiającego na dzień zakończenia wdrożenia, a dokument Koncepcja Wdrożenia stanowi dokumentację powykonawczą dostarczonego rozwiązania . W całym projekcie Analiza i Koncepcja Wdrożenia, to jedyne formalne dokumenty projektowe. Pisemne wnioski o ich uzupełnienie stanowią wyłącznie historię przyczyn zmian, załączniki.
W całym projekcie podstawowym narzędziem komunikacji jest system Postmania. Inne narzędzia wymagają uzgodnienia, jednak sam proces nie ulega zmianie: jedynym źródłem informacji dla Wykonawcy jest analiza, wszelkie inne robocze dokumenty (notatki ze spotkań i rozmów) stanowią materiał źródłowy do aktualizacji Analizy.
