w szerokim znaczeniu, ogół wiedzy ludzkiej ułożonej w system zagadnień: zbieranie i klasyfikowanie faktów (s.j.p.); w wąskim znaczeniu, metody modelowania, abstrakcji i idealizacji, pomijające w zjawiskach aspekty mniej istotne, by docierać do wewnętrznych mechanizmów i prawidłowości, ukrytych przed naszymi zmysłami: wyjaśnianie faktów; celem nauki, w wąskim sensie, jest budowanie teorii naukowych: „Teoria nie tylko wyjaśnia znane fakty; umożliwia również naukowcom przewidywanie tego, co powinni obserwować, jeśli teoria jest prawdziwa. Teorie naukowe są sprawdzalne. Nowe dowody powinny być zgodne z teorią. Jeśli tak nie jest, teoria jest udoskonalana lub odrzucana. Im dłużej utrzymują się centralne elementy teorii – im więcej przewiduje ona obserwacji, im więcej testów przechodzi, tym więcej faktów wyjaśnia – tym silniejsza jest teoria.” (K.Popper, Logika odkrycia naukowego).
Kluczowe pojęcie w obecnej nauce to „model” (https://plato.stanford.edu/entries/models-science/) i „mechanizm” (https://plato.stanford.edu/entries/science-mechanisms/); patrz także pseudonauka (https://plato.stanford.edu/entries/pseudo-science/) i struktura teorii naukowych (https://plato.stanford.edu/entries/structure-scientific-theories/).