Jarosław Żeliński IT-Consulting

Kontakt

Przekazywanie dokumentów w formie edytowalnej, rodzi konieczność posiadania określonego oprogramowania do ich edycji oraz stwarza ryzyko przypadkowej zmiany treści, błędnego ich wypełnienia, a nawet ich nieczytelności z powodu braku określonej czcionki na komputerze adresata.

Dlatego wszelkie przekazywane mi informacje przyjmuję wyłącznie w formie dokumentowej jako pliki PDF (lub wydruki) i w takiej też wysyłam od siebie. Dokumenty do podpisu, proszę przekazywać w wersji kompletnie wypełnionej, gotowej do podpisania.

Poniżej znajdziecie Państwo kontakt do mnie, bardzo proste zasady współpracy, a także wskazówki dla polskich podmiotów (obecnie jestem rezydentem UK).

Adres

Siedziba firmy i dane do umówSekretariat w Polsce
Jaroslaw Zelinski IT-Consulting
Centrum Offices, 214 Union St.,
Aberdeen AB10 1TL, UK.
Jarosław Żeliński IT-Consulting
Atrium Centrum
, ul. Jana Pawła II 27
00-867 Warszawa
Kontakt i adresy doręczeń

E-sekretariat

Anonimowy Czat
Otwarte dyżury dla każdego
Zapytanie
napisz, przekaż dokument
Twój profil oraz Historia
sprawdź historię korespondencji
ePodpis profil zaufany lokalny
(platforma https://www.freshbooks.com/)
ePodpis profil zaufany Evesign
(platforma https://eversign.com/)
Aktualna Lista Spraw

Oferty – Umowy

Oferta stanowi zobowiązanie dopiero od momentu jej podpisania (zawarcia umowy). Do tego momentu jest jedynie propozycją zawarcia umowy. Utrzymywanie gwarantowanej gotowości do zawarcia umowy (podjęcia zobowiązania) to dodatkowa usługa.

Od Września 2022 r. usługi świadczone są z terenu Zjednoczonego Królestwa (The UK). Umowy zawieram, i rozliczam się fakturami, jako firma: “Jarosław Żeliński IT-Consulting”, zarejestrowana pod adresem jak wyżej, reprezentowana przeze mnie: Jarosława Żelińskiego (rezydent UK, polski paszport, do ofert dołączam certyfikat rezydencji podatkowej). Usługi świadczone są zdalnie, koszty przyjazdu do siedziby zamawiającego pokrywa zamawiający (patrz strona Oferta).

Oferty składam i umowy zawieram zdalnie drogą elektroniczną (patrz: Opis platformy Freshbooks). Pod pojęciem Umowy rozumiana jest zaakceptowana Oferta. Używam zaawansowanego podpisu elektronicznego (patrz wyżej Elektroniczny Sekretariat) i formy dokumentowej w komunikacji (nie używam kwalifikowanego podpisu elektronicznego). Komunikację projektową prowadzę na platformie elektronicznej FreshBooks.com (zwykły lub zaawansowany podpis elektroniczny, zaawansowany podpis elektroniczny, patrz także: Artykuł 8 ustawy o podpisie elektronicznym):

Art. 8. Nie można odmówić ważności i skuteczności podpisowi elektronicznemu tylko na tej podstawie, że istnieje w postaci elektronicznej lub dane służące do weryfikacji podpisu nie mają kwalifikowanego certyfikatu, lub nie został złożony za pomocą bezpiecznego urządzenia służącego do składania podpisu elektronicznego.

https://www.bip-e.pl/bip/akty-prawne/3,Ustawa-o-podpisie-elektronicznym.html

Jeżeli kontrahent tego wymaga, dokumenty podpisuję ręcznie i odsyłam skan lub oryginał. Jeżeli do zawarcia umowy wymagany jest kwalifikowany podpis elektroniczny, organizację wydania certyfikatu i koszty z tym związane pokrywa zamawiający.

Mój udział w roli podwykonawcy

Od czasu do czasu otrzymuję propozycję roli podwykonawcy np. w ofertach przetargowych. Angażując mnie do udziału w opracowaniu oferty i późniejszej realizacji:

  • koszt mojego zapoznania się materiałami przetargowymi i opracowanie merytorycznego wkładu do oferty to produkty mojej pracy wyceniane wg. stawek na stronie Oferta,
  • jeżeli składający ofertę żąda gwarancji dostępności w ustalonym terminie, jest to także usługa rozliczana wg. stawek na stronie Oferta,
  • rozliczenia w trakcie realizacji zlecenia wg. stawek na stronie Oferta,
  • Wiążące są wyłącznie zobowiązania zawarte w formie dokumentowej.

Płatności

Preferujemy opłaty za FV w PLN, czy będzie to dla Pana problem?

Fakturuje z terenu UK więc na fakturze mam GBP. Taka płatność nie wymaga konta walutowego, płatnik na przelewie wpisuje dowolną walutę, bank sam przeliczy i pobierze z konta wyliczoną kwotę w PLN i poda kurs przeliczenia.

Płatności faktur dotyczących importu usług nie zmuszają do kontroli podatnika w ewidencji podatników VAT (na białej liście) na dzień dokonania płatności (UWAGA: ja nie jestem płatnikiem VAT). Wraz z fakturą przesyłam dokumenty rejestrowe i certyfikat rezydencji podatkowej.

Więcej na ten temat:

Przelewy

Nie musisz mieć konta walutowego, żeby zlecić przelew zagraniczny lub walutowy.

Przelewy za faktury należy realizować zgodnie z fakturą i adnotacją na fakturach. Proszę sprawdzić w swoim banku ile trwa przelew, termin płatności to dzień gdy środki zostaną zaksięgowane na moim rachunku bankowym w kwocie uwidocznionej na fakturze. Standardowo realizuje się przelew SHA: na mój rachunek trafia (musi) kwota zleconego przelewu, bank nadawcy i bank odbiorcy pobiera prowizje z rachunku (a nie z kwoty przelewu!)

Jeżeli na mój rachunek dotrze kwota mniejsza niż na fakturze (wysłana), powstaje zadłużenie po stronie płatnika.

BREXIT

W poleceniach przelewu do banków w Wielkiej Brytanii we wszystkich walutach klienci banków z Polski nadal mogą wybierać dowolną opcję kosztową: SHA, OUR lub BEN. Konsekwencją brexitu mogą być zmiany stawek opłat z tytułu realizacji płatności zagranicznych do Wielkiej Brytanii.

Zgodnie z rozporządzeniem PE i Rady (UE) 2015/847 z dnia 20 maja 2015 r. w odniesieniu do przelewów z UE do Wielkiej Brytanii dostawcy usług płatniczych muszą przedstawiać bardziej szczegółowe informacje o zleceniodawcy i odbiorcy, w porównaniu z przelewami wewnątrz UE. W praktyce może to skutkować obowiązkiem podania bardziej szczegółowych informacji przez klienta.

UWAGA! Niektóre banki w Polsce przerzucają koszty brexitu na klientów obciążają przelewy SHA tak jak BEN. jeżeli Państwa bank tak postępuje należy realizować przelew jako OUR lub wyjaśnić to z bankiem.

UWAGA! Nie ponoszę odpowiedzialności za sposoby działania Państwa banku ani za prowizje jakie nalicza. Na rachunek beneficjanta (mój) musi dotrzeć kwota uwidoczniona na fakturze. Jeżeli Państwa bank pobiera prowizję z kwoty przelewu, po stronie nadawcy w Polsce należy deklarować przelew do UK jako OUR.

Karty płatnicze i “direct debit”

Obecnie najkorzystniejszą formą opłacania takich usług jest regulowanie takich faktur firmową karta płatniczą do konta: najszybciej i najtaniej (obie strony płacą mniejsze prowizje). Dlatego aby usprawnić i obniżyć koszty płatności uruchomiłem obsługę kart kredytowych. Każdą moją fakturę można opłacić firmową kartą płatniczą (obsługuję płatności SEPA oraz DirectDebit). Karty płatnicze są także bardzo wygodną metodą opłacania usług cyklicznych i umów ramowych:

  • Skonfigurowanie polecenia zapłaty powoduje, że nie trzeba pamiętać o dokonywaniu płatności.
  • Gwarancja operatora polecenia zapłaty to dodatkowa warstwa ochrony w przypadku niepowodzenia płatności.
  • Ponieważ polecenia zapłaty są transakcjami między bankami, przy użyciu bezpiecznych systemów bankowości internetowej, są one najbezpieczniejszym sposobem dokonywania płatności, są także tanie dla firm, darmowe dla klientów bo nie ma kosztów banków pośredniczących (jak w przelewach).

Używam platformy pozwalającej Państwu śledzić cały proces od negocjacji i akceptacji oferty, przez realizację projektu do faktury i płatności: FRESHBOOKS.

Podsumowanie

Rozliczanie zakupu towarów i usług z Wielkiej Brytanii nie różni się niczym od transakcji przeprowadzanych z innymi krajami trzecimi. W przypadku zakupu towarów handlowych mamy do czynienia z importem towarów, natomiast w przypadku zakupu usług będzie to import usług. Takie transakcje będą wykazywane jedynie w JPK_V7, informacja VAT-UE obejmuje tylko transakcje wewnątrzunijne. Dla czynnego podatnika VAT podatek VAT należny od importu będzie podatkiem naliczonym. Natomiast podatnik zwolniony z VAT zapłaci podatek, ale go nie odliczy. Ta sama zasada obowiązuje przy imporcie usług. Jeżeli chodzi o import usług, to można powiedzieć, że nic się nie zmieniło w stosunku do tego, jak GB była jeszcze w UE, usługi są jedynie inaczej prezentowane w JPK_V7. Od wyjścia Wielkiej Brytanii z UE minęło już sporo czasu, więc przedsiębiorcy przyzwyczaili się do tych zmian a ci, którzy dopiero rozpoczynają swoją przygodę z biznesem już będą wiedzieli co ich czeka. [źr.:https://www.ifirma.pl/blog/jak-rozliczyc-zakup-uslug-czy-towarow-handlowych-z-wielkiej-brytanii-poza-ue/]


Kontakt dla studentów WIT

Prowadzę wykłady i laboratoria na:

Wyższa Szkoła Informatyki Stosowanej i Zarządzania
pod auspicjami Polskiej Akademii Nauk
ul. Newelska 6, 01-447 Warszawa

Kontakt ze mną w sprawie zajęć za pośrednictwem serwisu uczelni UBIK i za pośrednictwem uczelnianej wersji system MS Teams. Wszelkie konsultacje i zajęcia prowadzę zdalnie.

Praca zaliczeniowa czy to maturalna, czy licencjacka czy też magisterska to odpowiednik egzaminu. Tak jakby „prawo jazdy na bycie inteligentem”. Musi być wykonana samodzielnie, bo jak tu słusznie zauważono jej wartość poznawcza zazwyczaj jest nikła, ale stanowi test czy dany osobnik potrafi skojarzyć 3 fakty i wyłożyć swoje skojarzenia w sposób zrozumiały dla otoczenia.

Za Andrzejem Pilipiukiem…”wyimek”

Student samodzielnie pisze swoją pracę a ja go nie poganiam. Ale też już mam dość czytania “dzieł” literatury studenckiej pisanych “na kolanie”, ściągniętych z sieci i jeszcze gorzej przetworzonych – tak aby się tylko załapać na tytuł.

Dla osób zainteresowanych pisaniem u mnie pracy dyplomowej: daje pełne wsparcie merytoryczne, pomagam zebrać literaturę, jestem dostępny na wszelkie konsultacje. Student ma do mnie dostęp na każde żądanie i wszelkie aktywności odbywają się wyłącznie z inicjatywy studenta.

____
#. Forma dokumentowa: Zgodnie z Art. 77(2) Kodeksu Cywilnego:

Do zachowania dokumentowej formy czynności prawnej wystarcza złożenie oświadczenia woli w postaci dokumentu, w sposób umożliwiający ustalenie osoby składającej oświadczenie.

Dokument jest z kolei zdefiniowany przez Art. 77(3) Kodeksu cywilnego:

Dokumentem jest nośnik informacji umożliwiający zapoznanie się z jej treścią.

Zaawansowany podpis elektroniczny, Artykuł 8 ustawy o podpisie elektronicznym (ustawa)

“Nie można odmówić ważności i skuteczności podpisowi elektronicznemu tylko na tej podstawie, że istnieje w postaci elektronicznej lub dane służące do weryfikacji podpisu nie mają kwalifikowanego certyfikatu, lub nie został złożony za pomocą bezpiecznego urządzenia służącego do składania podpisu elektronicznego.”

ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) NR 910/2014, z dnia 23 lipca 2014 r. w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym oraz uchylające dyrektywę 1999/93/WE:

Artykuł 25
Skutki prawne podpisów elektronicznych

  1. Podpisowi elektronicznemu nie można odmówić skutku prawnego ani dopuszczalności jako dowodu w postępowaniu sądowym wyłącznie z tego powodu, że podpis ten ma postać elektroniczną lub że nie spełnia wymogów dla kwalifikowanych podpisów elektronicznych.