Zakres prac
Praktyki te są pracą polegającą na badaniu skuteczności sformalizowanych metod opisu w analizie podmiotów gospodarczych. Celem jest nabranie doświadczenia w analizie logicznej i pojęciowej podmiotów gospodarczych, wykonanej z użyciem sformalizowanych metod. Do pracy polecam narzędzie Visual-Paradigm dostępne na uczelni w ramach licencji akademickiej, na użytek własny można także pobrać okrojoną, darmową wersję community edition tego oprogramowania.
Plan prac:
- Zapoznać się dokładnie ze specyfikacją notacji Business Motivation Model? (BMM?), rozdziały 7. i 9. (pozostałe wg. woli), oraz przypomnieć sobie elementy modelowania pojęciowego w UML. Zalecana moja książka (Analiza Biznesowa)
- Wybrać (każdy praktykant) spośród firm obecnych na Giełdzie Papierów Wartościowych spółkę (jedną lub więcej, każda z innej branży, liczba spółek uzgadniania ze mną), tu konieczne spotkanie u mnie w biurze.
- Dla każdej spółki opracować model zgodnie z notacją BMM i model pojęciowy:
- Schemat blokowy 1: misja i wizja, w nich cele, mierniki oraz strategia i taktyka
- Schemat blokowy 2: analiza SWOT dla produktu firmy
- Słownik kluczowych pojęć biznesowych
Model Motywacji Biznesowej
Podstawą (szkieletem) analizy biznesowej jest tak zwany Model Motywacji Biznesowej (ang BMM, Business Motivation Model, spec. https://www.omg.org/spec/BMM/. Model BMM ujmuje kontekst projektu biznesowo w różnych wymiarach, w celu uzasadnienia dlaczego Zarząd organizacji chce coś robić, do czego dąży, jak zamierza to osiągnąć oraz jak oceni rezultaty. Główne elementy modelu BMM:
- Stan końcowy – Cele: Co (w odróżnieniu od jak) organizacja chce osiągnąć,
- Metody – Środki : Jak i z pomocą czego organizacja zamierza osiągnąć swoje cele,
- Strategia osiągnięcia celu: jak planujemy osiągnąć cel,
- Taktyka: co będziemy w związku z tym robić.
- Organizacja: Reguły biznesowe oraz Polityki, są to części modelu biznesowego Organizacji, zawierają wewnętrzne zasady funkcjonowania,
- Czynniki wpływu, Ograniczenia: mają wpływ na organizacje i sposób jaki osiąga ona swoje cele albo korzysta ze swoich środków,
- Ocena sytuacji, ryzyka, oczekiwane zyski itp.: w jaki sposób Ograniczenia wpływają na sposób w jaki organizacja z pomocą posiadanych środki osiąga cele,
Podstawowym celem opracowania tego modelu jest usystematyzowanie posiadanej wiedzy o celu projektu, jego środowisku i jej ewentualne uzupełnienie.
Ustalenia te pomagają uniknąć problemów podczas ustalania priorytetów dla poszczególnych wymagań oraz zabezpieczają przez brakiem możliwości stwierdzenia czy wdrożenie odniosło zamierzony skutek.
W trakcie całej analizy biznesowej na etapie specyfikowania wymagań powinny być te wymagania weryfikowane, czy przyczyniają się do osiągnięcia celu projektu. Brak jasno zdefiniowanego celu oraz powiązanych z nim elementów takich jak czynniki wpływu, działania pozwalające na osiągnięcie celu, procesy biznesowe realizujące strategie osiągania celu, prowadzi do sytuacji, w której nie ma możliwości sprawdzenia czy dane wymaganie przyczynia się do osiągnięcia celu projektu. Brak kryterium oceny prowadzi do zjawiska zwanego puchnięciem zakresu projektu: pojawiają się nowe oczekiwania i nie ma narzędzia do ich akceptacji lub odrzucania.
Przykładowe modele motywacji wyrażone graficznie poniżej:
Model pojęciowy
Omawiany na zajęciach. Tu opis modeli pojęciowych.
Inne pomoce
Opis tworzenia modeli BMM (tutorial Visual-Paradigm)
Komunikacja
Napisz do mnie, Prześlij plik
Przejdź na stronę: Nowa sprawa
Pytania
Ogólne pytania dotyczące tego jak opracować dokumenty proszę wpisywać w toku dyskusji poniżej.