Zakres prac

Praktyki te są pra­cą pole­ga­ją­cą na bada­niu sku­tecz­no­ści sfor­ma­li­zo­wa­nych metod opi­su w ana­li­zie pod­mio­tów gospo­dar­czych. Celem jest nabra­nie doświad­cze­nia w ana­li­zie logicz­nej i poję­cio­wej pod­mio­tów gospo­dar­czych, wyko­na­nej z uży­ciem sfor­ma­li­zo­wa­nych metod. Do pra­cy pole­cam narzę­dzie Visual-Paradigm dostęp­ne na uczel­ni w ramach licen­cji aka­de­mic­kiej, na uży­tek wła­sny moż­na tak­że pobrać okro­jo­ną, dar­mo­wą wer­sję com­mu­ni­ty edi­tion tego oprogramowania.

Plan prac:

  1. Zapoznać się dokład­nie ze spe­cy­fi­ka­cją nota­cji Business Motivation Model? (BMM?), roz­dzia­ły 7. i 9. (pozo­sta­łe wg. woli), oraz przy­po­mnieć sobie ele­men­ty mode­lo­wa­nia poję­cio­we­go w UML. Zalecana moja książ­ka (Analiza Biznesowa)
  2. Wybrać (każ­dy prak­ty­kant) spo­śród firm obec­nych na Giełdzie Papierów Wartościowych spół­kę (jed­ną lub wię­cej, każ­da z innej bran­ży, licz­ba spół­ek uzgad­nia­nia ze mną), tu koniecz­ne spo­tka­nie u mnie w biu­rze.
  3. Dla każ­dej spół­ki opra­co­wać model zgod­nie z nota­cją BMM i model pojęciowy: 
    1. Schemat blo­ko­wy 1: misja i wizja, w nich cele, mier­ni­ki oraz stra­te­gia i taktyka
    2. Schemat blo­ko­wy 2: ana­li­za SWOT dla pro­duk­tu firmy
    3. Słownik klu­czo­wych pojęć biznesowych

Model Motywacji Biznesowej

Podstawą (szkie­le­tem) ana­li­zy biz­ne­so­wej jest tak zwa­ny Model Motywacji Biznesowej (ang BMM, Business Motivation Model, spec. https://​www​.omg​.org/​s​p​e​c​/​B​MM/. Model BMM ujmu­je kon­tekst pro­jek­tu biz­ne­so­wo w róż­nych wymia­rach, w celu uza­sad­nie­nia dla­cze­go Zarząd orga­ni­za­cji chce coś robić, do cze­go dąży, jak zamie­rza to osią­gnąć oraz jak oce­ni rezul­ta­ty. Główne ele­men­ty mode­lu BMM:

  • Stan koń­co­wy – Cele: Co (w odróż­nie­niu od jak) orga­ni­za­cja chce osiągnąć,
  • Metody – Środki : Jak i z pomo­cą cze­go orga­ni­za­cja zamie­rza osią­gnąć swo­je cele,
  • Strategia osią­gnię­cia celu: jak pla­nu­je­my osią­gnąć cel,
  • Taktyka: co będzie­my w związ­ku z tym robić.
  • Organizacja: Reguły biz­ne­so­we oraz Polityki, są to czę­ści mode­lu biz­ne­so­we­go Organizacji, zawie­ra­ją wewnętrz­ne zasa­dy funkcjonowania,
  • Czynniki wpły­wu, Ograniczenia: mają wpływ na orga­ni­za­cje i spo­sób jaki osią­ga ona swo­je cele albo korzy­sta ze swo­ich środków,
  • Ocena sytu­acji, ryzy­ka, ocze­ki­wa­ne zyski itp.: w jaki spo­sób Ograniczenia wpły­wa­ją na spo­sób w jaki orga­ni­za­cja z pomo­cą posia­da­nych środ­ki osią­ga cele,

Podstawowym celem opra­co­wa­nia tego mode­lu jest usys­te­ma­ty­zo­wa­nie posia­da­nej wie­dzy o celu pro­jek­tu, jego śro­do­wi­sku i jej ewen­tu­al­ne uzupełnienie.

Ustalenia te poma­ga­ją unik­nąć pro­ble­mów pod­czas usta­la­nia prio­ry­te­tów dla poszcze­gól­nych wyma­gań oraz zabez­pie­cza­ją przez bra­kiem moż­li­wo­ści stwier­dze­nia czy wdro­że­nie odnio­sło zamie­rzo­ny skutek.

W trak­cie całej ana­li­zy biz­ne­so­wej na eta­pie spe­cy­fi­ko­wa­nia wyma­gań powin­ny być te wyma­ga­nia wery­fi­ko­wa­ne, czy przy­czy­nia­ją się do osią­gnię­cia celu pro­jek­tu. Brak jasno zde­fi­nio­wa­ne­go celu oraz powią­za­nych z nim ele­men­tów takich jak czyn­ni­ki wpły­wu, dzia­ła­nia pozwa­la­ją­ce na osią­gnię­cie celu, pro­ce­sy biz­ne­so­we reali­zu­ją­ce stra­te­gie osią­ga­nia celu, pro­wa­dzi do sytu­acji, w któ­rej nie ma moż­li­wo­ści spraw­dze­nia czy dane wyma­ga­nie przy­czy­nia się do osią­gnię­cia celu pro­jek­tu. Brak kry­te­rium oce­ny pro­wa­dzi do zja­wi­ska zwa­ne­go puch­nię­ciem zakre­su pro­jek­tu: poja­wia­ją się nowe ocze­ki­wa­nia i nie ma narzę­dzia do ich akcep­ta­cji lub odrzucania.

Przykładowe mode­le moty­wa­cji wyra­żo­ne gra­ficz­nie poniżej:

Plan rozwojowy - diagram BMM
Plan roz­wo­jo­wy – dia­gram BMM

Model pojęciowy

Omawiany na zaję­ciach. Tu opis mode­li poję­cio­wych.

Inne pomoce

Opis two­rze­nia mode­li BMM (tuto­rial Visual-Paradigm)

Komunikacja

Napisz do mnie, Prześlij plik

Przejdź na stro­nę: Nowa spra­wa

Pytania

Ogólne pyta­nia doty­czą­ce tego jak opra­co­wać doku­men­ty pro­szę wpi­sy­wać w toku dys­ku­sji poniżej.

Dodaj komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.