działanie polegające na usystematyzowanym i sformalizowanym dochodzeniu do prawdy, którego celem jest obiektywizacja wyników jakim jest teoria wyjaśniająca obserwowane fakty (mechanizm ich powstawania).
„Metoda naukowa powinna być odróżniana od celów i produktów nauki, takich jak wiedza, przewidywania czy kontrola. Metody są środkami, za pomocą których te cele są osiągane. Metodę naukową należy również odróżnić od meta-metodologii, która obejmuje wartości i uzasadnienia stojące za konkretną charakterystyką metody naukowej (tj. metodologii) – wartości takie jak obiektywność, odtwarzalność, prostota czy dotychczasowe sukcesy. Proponuje się reguły metodologiczne, które mają rządzić metodą, a meta-metodologicznym pytaniem jest, czy metody przestrzegające tych reguł spełniają dane wartości. Wreszcie, metoda różni się, do pewnego stopnia, od szczegółowych i kontekstualnych praktyk, poprzez które metody są wdrażane. Te ostatnie mogą obejmować: konkretne techniki laboratoryjne; formalizmy matematyczne lub inne specjalistyczne języki używane w opisach i rozumowaniach; środki technologiczne lub inne środki materialne; sposoby komunikowania i dzielenia się wynikami, czy to z innymi naukowcami, czy z ogółem społeczeństwa; lub konwencje, zwyczaje, wymuszone obyczaje i instytucjonalne kontrole tego, jak i czym zajmuje się nauka.” (Scientific Method)