Gerald Karl Lanzerits, Dyrektor regio­nal­ny w fir­mie hybris, odpo­wie­dzial­ny za Europę Środkowo-Wschodnią i Austrię
Rafał Bałaga, Dyrektor zarzą­dza­ją­cy, hybris Poland

Tym razem kil­ka spo­strze­żeń ze spo­tka­nia na któ­re zosta­łem dziś zapro­szo­ny. Było to śnia­da­nie pra­so­we, któ­re­go celem była pre­zen­ta­cja zało­żo­nej w 1997 roku w Monachium fir­my [[hybris sotwa­re]]. Firma hybris jest pro­du­cen­tem opro­gra­mo­wa­nia do obsłu­gi sprze­da­ży wie­lo­ka­na­ło­wej, zarzą­dza­nia dany­mi refe­ren­cyj­ny­mi i zamówieniami.

Rozwiązanie o tyle inte­re­su­ją­ce, że kom­plek­so­wo pod­cho­dzi do tema­tu” e‑handlu. Ideę funk­cjo­nal­no­ści dość dobrze odda­je wynik badań poda­ny na spotkaniu:

Klienci korzy­sta­ją­cy rów­no­le­gle ze wszyst­kich kana­łów [sprze­da­ży] wyda­ją o 20% wię­cej. W lutym 2011 r. ana­li­ty­cy z IDC Retail Insights prze­pro­wa­dzi­li na zle­ce­nie fir­my hybris bada­nie, w któ­rym zauwa­żo­no ist­nie­nie nowe­go tren­du w zakre­sie korzy­sta­nia z kana­łów sprze­da­ży. Słowem klu­czo­wym jest tu omni­chan­nel, czy­li zaku­py za pośred­nic­twem wszyst­kich kana­łów rów­no­cze­śnie. Klienci kupu­ją­cy za pośred­nic­twem wie­lu kana­łów (ang. mul­ti­chan­nel) korzy­sta­ją z róż­nych kana­łów sprze­da­ży jeden po dru­gim, nato­miast klien­ci typu omni­chan­nel wyko­rzy­stu­ją pod­czas podej­mo­wa­nia decy­zji o zaku­pie rów­no­le­gle róż­ne moż­li­wo­ści. Analitycy doszli rów­nież do wnio­sku, że kupu­ją­cy typu omni­chan­nel wyda­ją o 20% wię­cej niż użyt­kow­ni­cy typo­wej sprze­da­ży wie­lo­ka­na­ło­wej. Ponadto cechu­ją się oni dużą lojal­no­ścią wobec mar­ki i zachę­ca­ją swo­ich przy­ja­ciół i zna­jo­mych do sta­łe­go 3 kupo­wa­nia u ulu­bio­nych sprze­daw­ców. Niemiecki por­tal ibu​si​ness​.de opi­sał 13 tren­dów w mar­ke­tin­gu onli­ne w 2011 roku. Jednym z nich jest ?gra­nu­la­cja komu­ni­ka­cji?: nie ist­nie­je już tyl­ko jeden kanał, przez któ­ry przed­się­bior­stwa mogą komu­ni­ko­wać się ze swo­imi klien­ta­mi ? muszą one obsłu­gi­wać jed­no­cze­śnie wie­le róż­nych kana­łów i prze­sy­łać infor­ma­cje za ich pośred­nic­twem. Dlatego fir­my muszą nauczyć się nowych form komu­ni­ka­cji z poszcze­gól­ny­mi jed­nost­ka­mi, a nie z gru­pa­mi. Tylko w ten spo­sób mogą nawią­zać kon­takt z użyt­kow­ni­kiem typu omni­chan­nel i znacz­nie pod­nieść swo­je obroty.

No i teraz pyta­nie: jakie funk­cjo­nal­no­ści powi­nien mieć sys­tem wspie­ra­ją­cy sprze­daż? Nie ma jed­nej pro­stej odpo­wie­dzi, nie jest nią na pew­no odpo­wiedź wszyst­kie”. Jak zauwa­ży­li sami pre­le­gen­ci, to opro­gra­mo­wa­nie, jak każ­de zresz­tą, wyma­ga ana­li­zy: po pierw­sze jego przy­dat­no­ści w kon­kret­nym przy­pad­ku a po dru­gie: jak powin­no byś wdrożone.

Powyższy, lako­nicz­ny zresz­tą opis, nie ma na celu pro­mo­wa­nia tego pro­duk­tu czy zachę­ca­nia do jego wybo­ru. Moim celem jest poka­zy­wa­nie tego, jaki wybór mamy na ryn­ku. Mam nadzie­ję, że uzna­cie Państwo obec­ność takich wpi­sów za celo­we, ten był pierw­szy tego typu. Ja zaś bar­dzo dzię­ku­ję fir­mie [[Solski Burson-Marsteller]] za zapro­sze­nie. Informacje o pro­duk­cie: https://​www​.sap​.com/​p​r​o​d​u​c​t​s​/​c​r​m​.​h​tml.

(publi­ka­cja nie ozna­cza reko­men­do­wa­nia opi­sa­ne­go pro­duk­tu na tle innych na ryn­ku, wybór pro­duk­tu powi­nien być zawsze poprze­dzo­ny wni­kli­wą analizą)

Jarosław Żeliński

Jarosław Żeliński: autor, badacz i praktyk analizy systemowej organizacji: Od roku 1991 roku, nieprzerwanie, realizuje projekty z zakresu analiz i projektowania systemów, dla urzędów, firm i organizacji. Od 1998 roku prowadzi samodzielne studia i prace badawcze z obszaru analizy systemowej i modelowania (modele jako przedmiot badań: ORCID). Od 2005 roku, jako nieetatowy wykładowca akademicki, prowadzi wykłady i laboratoria (ontologie i modelowanie systemów informacyjnych, aktualnie w Wyższej Szkole Informatyki Stosowanej i Zarządzania pod auspicjami Polskiej Akademii Nauk w Warszawie.) Oświadczenia: moje badania i publikacje nie mają finansowania z zewnątrz, jako ich autor deklaruję brak konfliktu interesów. Prawa autorskie: Zgodnie z art. 25 ust. 1 pkt. 1) lit. b) ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych zastrzegam, że dalsze rozpowszechnianie artykułów publikowanych w niniejszym serwisie jest zabronione bez indywidualnej zgody autora (patrz Polityki Strony).

Ten post ma 3 komentarzy

  1. Paweł Zubkiewicz

    Na począt­ku odpo­wia­da­jąc na pyta­nie: dla mnie kon­cep­cja i zasad­ność tego typy wpi­sów jak naj­bar­dziej zasadna.

    Natomiast, sam mam też pyta­nie. Odnośnie frag­men­tu: Klienci kupu­ją­cy za pośred­nic­twem wie­lu kana­łów (ang. mul­ti­chan­nel) korzy­sta­ją z róż­nych kana­łów sprze­da­ży jeden po dru­gim, nato­miast klien­ci typu omni­chan­nel wyko­rzy­stu­ją pod­czas podej­mo­wa­nia decy­zji o zaku­pie rów­no­le­gle róż­ne możliwości.”

    Co to ozna­cza w prak­ty­ce, może jakieś przy­kła­dy tych róż­nych moż­li­wo­ści”? Poza tym moim zda­niem to zda­nie nie do koń­ca jest spój­ne. W klien­tach mul­ti­chan­nel nie poru­szo­ny jest aspekt podej­mo­wa­nia decy­zji tyl­ko jest mowa o zaku­pie. Natomiast cześć zda­nia mówią­ca o klien­tach omni­chan­nel mówi o pro­ce­sie podej­mo­wa­nia decy­zji o zaku­pie. Moim zda­niem to porów­ny­wa­nie jabłek i poma­rań­czy (jak to mówią za wiel­ką wodą). Bardzo pro­szę o wyja­śnie­nie tych niejasności 🙂

    1. Jarek Żeliński

      W dużym skró­cie mul­ti­chan­nel to wie­le odręb­nych kana­łów” (prze­glą­da­nych przez nabyw­cę sekwen­cyj­nie) zaś omni­chan­nel to cała ta infor­ma­cja zagre­go­wa­na. Jednak popro­szę pre­le­gen­ta o odpo­wiedź, zapew­ne będzie lepsza :).

  2. Paweł Zubkiewicz

    Kiedyś mia­łem oka­zje pra­co­wać z ludź­mi któ­rzy wymy­śla­li takie slo­ga­ny typu coś_tam 2.0, inne_coś 3.0. Szybko się oka­za­ło ze poza slo­ga­na­mi wie­le nie potra­fi­li już zaofe­ro­wać klien­to­wi. Stad moja docie­kli­wość doty­czą­ca tak nie­ja­snej (dla mnie) definicji.

    Czy omni­cha­nel to sytu­acja gdy przy­kła­do­wo z apli­ka­cja Ceneo na tele­fo­nie komor­ko­wym zczy­tu­je kody kre­sko­we pro­duk­tów i spraw­dzam ich w inter­ne­cie będac np. w skle­pie nie_dla_idiotow?

Dodaj komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.