Technologia VoIP sta­je się powo­li jed­nym z głów­nych pla­nów inwe­sty­cyj­nych wie­lu firm. Jak się to ma do moich złych ocen z przed dwóch lat? Na szczę­ście dla mnie dobrze, gdyż kry­ty­ko­wa­łem prze­re­kla­mo­wa­ne korzy­ści a nie tech­no­lo­gię sama w sobie.

Otóż nie ma już wąt­pli­wo­ści, ze kosz­ty tej tech­no­lo­gii w rozu­mie­niu sub­sty­tu­tu cyfro­wej tele­fo­nii tra­dy­cyj­nej (PSTN) nie są niż­sze. Nie wda­jąc się w szcze­gó­ły oka­za­ło się, że kosz­ty wyzna­cza ocze­ki­wa­na jakość ta zaś wyzna­cza zapo­trze­bo­wa­nie na prze­pu­sto­wość łącz a te wła­śnie decy­du­ją o kosz­tach. VoIP jako alter­na­ty­wa spraw­dza się na pew­no, ale w posta­ci zasa­dy: niż­sza jakość, ale dzię­ki temu mamy oszczędności.

Więc gdzie praw­dzi­we korzyści?
Korzyścią z VoIP jest moż­li­wość budo­wa­na usług kon­wer­gent­nych i tu moż­li­we są oszczęd­no­ści a raczej nowe korzy­ści w posta­ci nowych usług i moż­li­wo­ści. Koszt tych nowych roz­wią­zań jest niż­szy dzię­ki kon­wer­gen­cji (moż­li­wo­ści inte­gra­cji usług na jed­nej plat­for­mie), więc nowy pro­jekt daje się utrzy­mać w gra­ni­cach opłacalności.

Wzrost war­to­ści ryn­ku inwe­sty­cji w VoIP oce­nia­ny jest na ponad 300% w latach 2003 – 2007. Według Infonetics Research w samych tyl­ko nad­cho­dzą­cych trzech kwar­ta­łach inwe­sty­cje w tę tech­no­lo­gię wzro­sną o 30%. Operatorzy trak­tu­ją inwe­sty­cje w VoIP jako klu­czo­we dla swo­je­go biz­ne­su. Jednym z głów­nych powo­dów jest mię­dzy inny­mi moż­li­wość obni­że­nia współ­czyn­ni­ka capex usług gło­so­wych wie­dząc, ze ope­ra­tor musi inwe­sto­wać tak­że w inne usłu­gi i tu widać głów­ną korzyść z kon­wer­gen­cji usług w jed­nej sie­ci. Podobne korzy­ści mogą odnieść duże fir­my posia­da­ją­ce wła­sną infra­struk­tu­rę tele­ko­mu­ni­ka­cyj­ną przy zało­że­niu, że inwe­sty­cja doty­czy nie tyl­ko usług głosowych.

Drugą korzy­ścią z VoIP jest moż­li­wość łatwiej­sze­go nadą­ża­nia za ryn­kiem. Są to w dużej czę­ści roz­wią­za­nia pro­gra­mo­we, więc moż­na skró­cić cykl życia pro­duk­tu i zacho­wać jego ren­tow­ność. Rozwiązani pro­gra­mo­we mają tę cechę, ze zmia­na lub roz­sze­rze­nie ich funk­cjo­nal­no­ści osią­ga się czę­sto na dro­dze zmian w opro­gra­mo­wa­niu bez koniecz­no­ści prze­kon­stru­owy­wa­nia urządzeń.

Z pro­gnoz i badań widać, że dane w sie­ciach wypie­ra­ją trans­mi­sje gło­so­we dedy­ko­wa­ne. Jest to sygnał, ze coraz czę­ściej pla­no­wa­ne inwe­sty­cje tele­ko­mu­ni­ka­cyj­ne doty­czą tech­no­lo­gii trans­mi­sji danych, trans­mi­sja gło­su jest trak­to­wa­na w nowej tech­no­lo­gii jako jed­na z wie­lu potrzeb, głos w tech­no­lo­gii VoIP to tyl­ko dane w sieci.

W pla­no­wa­nych do zaku­pu roz­wią­za­niach fir­my umiesz­cza­ją VoIP jako jed­ną z czte­rech klu­czo­wych tech­no­lo­gii wraz z usłu­ga­mi mobil­ny­mi, inwe­sty­cja­mi inwe­sty­cja­mi ser­wi­sy inter­ne­to­we i sie­ci bezprzewodowe.

Podsumowanie
Rozpatrywanie tech­no­lo­gii VoIP w ode­rwa­niu od pozo­sta­łych usług sie­cio­wych jest obec­nie pozba­wio­ne przy­szło­ści. Skoro usłu­gi sie­cio­we inte­gro­wa­ne są na bazie pro­to­ko­łu IP to inwe­sty­cje w ten pro­to­kół powin­ny być pod­sta­wą do pla­no­wa­nia pozo­sta­łych usług. Planując inwe­sty­cje w sieć nale­ży trak­to­wać ją teraz jako jed­no­li­tą plat­for­mę do budo­wa­ni usług, nawet na żąda­nie. Podobnie jak kie­dyś powsta­ła kon­cep­cja uni­wer­sal­ne­go oka­blo­wa­nia struk­tu­ral­ne­go jako inwe­sty­cji uni­wer­sal­nej mini­ma­li­zu­ją­cej ryzy­ko zesta­rze­nia się tech­no­lo­gicz­ne­go tak sie­ci IP są takim przy­kła­dem na pozio­mie war­stwy komu­ni­ka­cyj­nej. Nawet, jeże­li teraz nie wie­my cze­go się spo­dzie­wać, to ist­nie­je duże praw­do­po­do­bień­stwo, ze nowe roz­wią­za­nia będą bazo­wa­ły na sie­ci IP. VoIP jest tego przy­kła­dem. Jednak pamię­taj­my, ze VoIP jest tyl­ko tech­no­lo­gią a nie samą w sobie oszczędnością.

Notatka: Aktualizacja, 2005-04-05. Aby zapo­znać się z ofer­ta­mi w naszym kra

Jarosław Żeliński

Jarosław Żeliński: autor, badacz i praktyk analizy systemowej organizacji: Od roku 1991 roku, nieprzerwanie, realizuje projekty z zakresu analiz i projektowania systemów, dla urzędów, firm i organizacji. Od 1998 roku prowadzi samodzielne studia i prace badawcze z obszaru analizy systemowej i modelowania (modele jako przedmiot badań: ORCID). Od 2005 roku, jako nieetatowy wykładowca akademicki, prowadzi wykłady i laboratoria (ontologie i modelowanie systemów informacyjnych, aktualnie w Wyższej Szkole Informatyki Stosowanej i Zarządzania pod auspicjami Polskiej Akademii Nauk w Warszawie.) Oświadczenia: moje badania i publikacje nie mają finansowania z zewnątrz, jako ich autor deklaruję brak konfliktu interesów. Prawa autorskie: Zgodnie z art. 25 ust. 1 pkt. 1) lit. b) ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych zastrzegam, że dalsze rozpowszechnianie artykułów publikowanych w niniejszym serwisie jest zabronione bez indywidualnej zgody autora (patrz Polityki Strony).

Dodaj komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.