Słowo Teleinformatyka zaczy­na nabie­rać nowe­go wymia­ru. Informatyka, a w zasa­dzie z punk­tu widze­nia biz­ne­su, tech­no­lo­gie infor­ma­cyj­ne, sta­je się ele­men­tem łań­cu­cha war­to­ści prak­tycz­nie każ­dej fir­my. Ta tech­no­lo­gia sta­je się coraz szyb­ciej nie­ro­ze­rwal­nie zwią­za­na z pro­wa­dze­niem fir­my podob­nie jak prąd elek­trycz­ny czy tele­fon. Dodatek Tele- na począt­ku świad­czy zaś o tym, że ewo­lu­cja tych sys­te­mów sta­le postę­pu­je do przo­du i poję­cie zdal­nej pra­cy nabie­ra nowe­go wymia­ru: pra­ca zdal­na ozna­cza pra­cę w miej­scu, w któ­rym jest ona potrzebna.
Mobilność sta­je się w wie­lu fir­mach potrze­bą zali­cza­na do gru­py pod­sta­wo­wych. Czynnikiem kształ­tu­ją­cym ostat­nio bar­dzo sil­nie rynek sys­te­mów i usług IT jest rece­sja. Nauczyła ona poko­ry zarów­no użyt­kow­ni­ków sys­te­mów jak i ich dostaw­ców. Nauczycielem użyt­kow­ni­ków są poraż­ki wie­lu pro­jek­tów, sro­gim nauczy­cie­lem dostaw­ców jest spa­dek marż narzu­co­ny przez rynek. Skończyły się zyski, któ­rych źró­dłem było jedy­nie nowa­tor­stwo roz­wią­zań i wia­ra w ich moc spraw­czą . Presja na opła­cal­ność pro­jek­tów IT zaowo­co­wa­ła kon­tro­lą kosz­tów i bada­niem zasad­no­ści wdro­że­nia w ogóle.

W efek­cie po stro­nie odbior­ców wykształ­ci­ło się ostroż­ne podej­ście do tech­no­lo­gii infor­ma­cyj­nych, już wia­do­mo, że nie jest to pana­ceum na nie­do­stat­ki orga­ni­za­cyj­ne firm. Zanotowano przy­pad­ku upa­dło­ści, któ­rej powo­dem była utra­ta płyn­no­ści finan­so­wej z powo­du wydat­ków na wdro­że­nie sys­te­mu infor­ma­tycz­ne­go. Coraz czę­ściej spo­ty­ka­my się z wyma­ga­niem przed­sta­wia­nia ana­li­zy ren­tow­no­ści pro­jek­tu infor­ma­tycz­ne­go przez ofe­ren­tów, co jesz­cze nie­daw­no było wręcz nietaktem.

Firmy IT zaś muszą coraz czę­ściej wyka­zy­wać boga­tą wie­dzą z dzie­dzi­ny zarzą­dza­nia i mar­ke­tin­gu gdyż wdra­ża­jąc narzę­dzia wspo­ma­ga­ją­ce te obsza­ry dzia­łal­no­ści firm muszą być rów­no­praw­nym part­ne­rem w tej roz­mo­wie. Trendy te widać od ponad roku: fir­my do tej pory postrze­ga­ne jako tyl­ko inte­gra­to­rzy IT wyku­pu­ją fir­my kon­sul­tin­go­we lub ich dzia­ły zaj­mu­ją­ce się doradz­twem i wdro­że­nia­mi tego zakresu.

Powoli podob­ne zja­wi­sko zacho­dzi w sek­to­rze tele­ko­mu­ni­ka­cji. Ta, do tej pory, wie­dza tajem­na zaczy­na być potrzeb­na na pozio­mie użyt­kow­ni­ków usług tele­ko­mu­ni­ka­cyj­nych. VIP tym przy­pad­ku mamy do czy­nie­nia z wie­dzą czy­sto inży­nier­ską i jej zdo­by­wa­nie przez huma­ni­stycz­nie nasta­wio­nych mene­dże­rów napo­ty­ka duży opór z ich stro­ny. W efek­cie powsta­ją naci­ski na to, by uży­wa­na tech­no­lo­gia była bar­dziej zro­zu­mia­ła lub tam gdzie to moż­li­we kon­takt z nią prze­tłu­ma­czyć na korzy­ści. Widać już postę­pu­ją­cy pro­ces ewo­lu­cji ofert nie tyl­ko ope­ra­to­rów tele­ko­mu­ni­ka­cyj­nych, ale też małych firm ISP. Odchodzi się od ofe­ro­wa­nia tech­no­lo­gii, powo­li stan­dar­dem jest ofe­ro­wa­nie tak­że przez dostaw­ców usług tele­tran­smi­syj­nych kom­plek­so­wych roz­wią­zań, któ­re sta­no­wią dla ich odbior­cy kon­kret­ne mie­rzal­ne korzy­ści. Kalkulacje kosz­tów i ROI (Return of Investment, ang. Zwrot z Inwestycji) są już wręcz obo­wiąz­ko­wym ele­men­tem ofert tych firm.

Tak więc ewo­lu­cja będąc wyni­kiem sil­nej rece­sji szyb­ko dopro­wa­dzi­ła do sytu­acji w któ­rej już nie ma ryn­ku tech­no­lo­gii a jest rynek usług i korzy­ści. Usługi w zachod­nim świe­cie już ok. 75% zatrud­nie­nia. Co cie­ka­we w USA han­del deta­licz­ny kla­sy­fi­ko­wa­ny jest do sek­to­ra usług. To tak­że świad­czy o tym, że umie­jęt­ność prze­nie­sie­nia pro­duk­tów od pro­du­cen­ta do osta­tecz­ne­go odbior­cy to korzyść i kom­pe­ten­cje a nie pro­sty pro­ces sprzedaży.

Rynek IT ogól­nie jest obec­nie kształ­to­wa­ny przez popyt na mie­rzal­ne korzy­ści. Standardem sta­ją się już ofer­ty zawie­ra­ją­ce takie para­me­try ofe­ro­wa­nych usług jak TCO i ROI. Oznacza to, że era ofe­ro­wa­nia tyl­ko pro­duk­tów się koń­czy. Jeszcze nie­daw­no to kupu­ją­cy musiał wie­dzieć, co chce osią­gnąć i sam doko­nać wybo­ru tech­no­lo­gii, któ­rej chciał­by użyć do osią­gnię­cia swe­go celu. Obecnie bar­dzo waż­ną kom­pe­ten­cją są umie­jęt­no­ści ana­li­tycz­ne i coraz czę­ściej wyma­ga się ich pod­czas pro­ce­su oce­ny inwe­sty­cji. Powoduje to tak­że poja­wie­nie się popy­tu na tego typu usługi.

Przyszłości ryn­ki tele­in­for­ma­ty­ki to zwięk­sza­nie zro­zu­mia­ło­ści ofe­ro­wa­nych usług, prze­no­sze­nie ich na wyż­szy poziom z pozio­mu tech­no­lo­gii i ich moż­li­wo­ści do pozio­mu war­to­ści kon­kret­nych usług. Coraz czę­ściej w ofer­tach firm tele­ko­mu­ni­ka­cyj­nych dla sek­to­ra biz­ne­so­we­go poja­wia­ją się kom­plet­ne sie­ci VPN a coraz rza­dziej pro­ste łącza cyfro­we. Rynek tele­in­for­ma­ty­ki jest sil­nie sty­mu­lo­wa­ny roz­wo­jem gospo­dar­ki więc wzrost PKB wró­ży wzrost popy­tu na zaawan­so­wa­ne usłu­gi. Wzrost ryn­ku to wzrost wal­ki kon­ku­ren­cyj­nej o ten rynek. Przewagę kon­ku­ren­cyj­ną daje obec­nie tech­no­lo­gia i jej sku­tecz­ne wdrożenie.

Notatka: (arty­kuł uka­zał się tak­że w Gazecie Finansowej)

Jarosław Żeliński

Jarosław Żeliński: autor, badacz i praktyk analizy systemowej organizacji: Od roku 1991 roku, nieprzerwanie, realizuje projekty z zakresu analiz i projektowania systemów, dla urzędów, firm i organizacji. Od 1998 roku prowadzi samodzielne studia i prace badawcze z obszaru analizy systemowej i modelowania (modele jako przedmiot badań: ORCID). Od 2005 roku, jako nieetatowy wykładowca akademicki, prowadzi wykłady i laboratoria (ontologie i modelowanie systemów informacyjnych, aktualnie w Wyższej Szkole Informatyki Stosowanej i Zarządzania pod auspicjami Polskiej Akademii Nauk w Warszawie.) Oświadczenia: moje badania i publikacje nie mają finansowania z zewnątrz, jako ich autor deklaruję brak konfliktu interesów. Prawa autorskie: Zgodnie z art. 25 ust. 1 pkt. 1) lit. b) ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych zastrzegam, że dalsze rozpowszechnianie artykułów publikowanych w niniejszym serwisie jest zabronione bez indywidualnej zgody autora (patrz Polityki Strony).

Dodaj komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.